Ordblindeundervisningen bliver styrket fra 2024

Folketinget afsætter 43 millioner kroner til at efteruddanne FGU-lærerne, så de kan sikre en bedre undervisning af ordblinde elever. Desuden er der et to-cifret millionbeløb til nye initiativer til at hjælpe voksne ordblinde og voksne med andre læse- og skrivevanskeligheder.

-Det er virkeligt tiltrængt, at der nu er kommet politisk fokus på, at det er helt nødvendigt at få styrket ordblindeindsatsen hos de unge på FGU og voksne. Det har vi arbejdet for, efter at de seneste ordblindepakker primært har været rettet mod børn.

Sådan siger formand for Uddannelsesforbundet, Hanne Pontoppidan, efter at et bredt flertal i Folketinget efter den såkaldte Ordblindepakke V er blevet fremlagt.

Med aftalen bliver indsatsen for at screene flere voksne for ordblindhed og andre læse- og skrivevanskeligheder også styrket. Det skal blandt andet ske ved, at der skal udvikles og afprøve nye modeller til screening, så flere bliver fundet og testet.

- Det er et rigtigt godt initiativ. Vi skal blot sikre, at når vi screener flere, så skal der også følges op med undervisning, hvilket er noget, som også bliver fremhævet i den nyligt indgået trepartsaftale. Man bliver jo ikke dygtigere til at læse og skrive, fordi man er blevet testet. De nye modeller for screening skal indtænke en opfølgende undervisning i samarbejde med undervisningsinstitutionerne, siger Hanne Pontoppidan.

Stor satsning på FGU

I perioden 2024-2027 afsættes der i Ordblindepakke V 30 millioner kroner årligt til forskellige nye ordninger og initiativer. Fra 2028 afsættes der fast 15 millioner kroner på finansloven til at føre en del af initiativerne videre.

Der er i 2024-27 samlet set afsat 43 millioner kroner til et kompetenceløft af FGU-lærerne, så de kan sikre en bedre undervisning for de FGU-elever, der er ordblinde eller har læsevanskeligheder.

Det er netop fremhævet i den politiske aftale, at der er behov for at løfte ordblindeundervisningen på FGU. Tidligere opgørelser har vist, at der er flere elever med sproglige udfordringer – både i forhold til ordblindhed og svage læse- og skrivefærdigheder – end forventet på FGU.

Introduktionskurser skal følges op

Ordblindepakken introducerer også et nyt tiltag med forsøg med korte introduktionskurser målrettet voksne med ordblindhed og andre læse- og skrivevanskeligheder. Ideen er, at de skal gøre det mere overskueligt at gå i gang med undervisning.

Uddannelsesforbundet ser positivt på ideen.

- Men sådanne introduktionskurser skal have tryk på introduktion, opfølgende screening og undervisning, så ingen voksne forveksler introduktionskurserne med egentlig kompenserende undervisning, og tænker: ”Nu kender jeg hjælpemidlerne, så kan jeg klare mig”, siger Uddannelsesforbundets formand.

Ny ordblindepakke rettet mod FGU og voksne

- Kompetenceløft af undervisere på FGU med fokus på undervisning af elever med ordblindhed. Der afsættes 43 millioner kroner over de kommende fire år til initiativet.

-Hævet taxameter til virksomhedsrettede forløb i regi af ordblindeundervisning for voksne (OBU) og forberedende voksenundervisning (FVU), som er enkeltfag til voksne over 25 år, der ønsker at blive bedre til at læse, skrive, regne med videre. Initiativet er aftalt i trepartsaftalen om voksen-, efter- og videreuddannelse tidligere i år. Der afsættes 20 millioner kroner over de kommende fire år og fem millioner kroner årligt fra 2028 og frem til initiativet.

- Forsøg med korte introduktionskurser målrettet voksne med ordblindhed og andre læse- og skrivevanskeligheder. Tiltaget skal gøre det mere overskueligt at gå i gang med for eksempel et ordblindeundervisningsforløb. Der afsættes 20 millioner kroner over de kommende fire år.

- Midler til afprøvning af modeller for screening af voksne for ordblindhed og andre læse- og skrivevanskeligheder, så flere får den nødvendige hjælp og støtte. Initiativet er aftalt med arbejdsmarkedsparter i trepartsaftalen fra september i år om langsigtede investeringer i voksen-, efter- og videreuddannelse. Der afsættes 15 millioner kroner over de kommende tre år til initiativet.

- Midler til afprøvning af Reformkommissionens forslag om, at forældre til elever, som testes ordblinde i løbet af deres tid i folkeskolen, skal have tilbud om test for ordblindhed. Der afsættes omkring 16 millioner kroner over de kommende fire år til initiativet.