Nu kan du igen søge om støtte i kæmpe pulje til efteruddannelse

Er du ansat på en erhvervsskole, en FGU, et VUC eller hos en AMU, kan du nu ansøge om fondsstøtte til din kompetenceudvikling.

Den Statslige Kompetencefond åbnede 1. marts for anden gang for ansøgninger til i alt 172 millioner kroner, der over to år skal omsættes til blandt andet kurser og efteruddannelse for statsansatte.

Værd at afklare inden du ansøger

Du skal være omfattet af en statslig overenskomst. Er du i tvivl, så tjek din ansættelseskontrakt, hvor det fremgår, om du er omfattet af de statslige overenskomster eller aftaler.

• Find ud af, hvilken af de fire fondspuljer, du er omfattet af. Som medlem af Uddannelsesforbundet vil der være tale om fondspuljen for Lærernes Centralorganisation.
  • Kender du din fondspulje, kan du også se de positivlister/retningslinjer over eventuelle aktiviteter, der af fondsgruppen i forvejen er vurderet støtteberettiget. Der kan også søges støtte til kompetenceudviklingsaktiviteter, der ikke er på en positivliste, hvis aktiviteten i øvrigt opfylder betingelserne for støtte, og overenskomstparterne prioriterer det.
  • Aftal ansøgningen med din leder. Din arbejdsgiver skal medfinansiere den kompetenceudvikling, du ansøger om støtte til. Det kan være i form af arbejdstid og/eller økonomiske midler.
  • For at kunne indsende en ansøgning skal du være oprettet som bruger. Gå ind på Kompetencesekretariatet hjemmeside, og klik på ’Ansøg’, hvorefter du kan oprette en bruger eller logge ind.
  • Efter at du har indsendt din ansøgning, skal den godkendes af din leder. Først herefter behandler fonden ansøgningen.
  • Der kan ansøges om midler til uddannelses- og kursusgebyr, uddannelsesmaterialer samt transport og ophold.