FGU Danmark er færdig med phishing og indgår dialog med Uddannelsesforbundet

FGU Danmark indgår samarbejde med Uddannelsesforbundet om, hvordan man arbejder med at sikre datasikkerheden på FGU-institutionerne – og phishingmails er ikke længere i værktøjskassen.

I slutningen af oktober sendte FGU Danmark en tilsyneladende officiel mail til alle FGU-ansatte som et led i at uddanne ansatte til at gennemskue såkaldte phishing-kampagner.

Den metode faldt dog hverken i god jord hos de ansatte eller hos Uddannelsesforbundet, som straks kontaktede FGU Danmark og andre relevante parter.

Stop for phishingkampagner

Derfor stopper FGU Danmark nu med at bruge phishing-kampagner.

”FGU Danmark er indstillet på at finde et alternativ til phishingkampagner som del af uddannelsen,” hedder det i en mail fra FGU Danmark, hvor interesseorganisationen inviterer blandt andet Uddannelsesforbundet til et samarbejde om, hvilke initiativer der kan understøtte arbejdet med at sikre datasikkerheden i FGU-sektoren.

FGU Danmark har også udsendt en beklagelse for den falske mail til samtlige FGU-ansatte.

Vigtigt samarbejde

Uddannelsesforbundet har fra start til slut været meget kritisk over for den metode, som FGU Danmark valgte med den falske mail, men er glad for invitationen til samarbejde om, hvordan man bedst sikrer datasikkerheden på FGU-institutionerne fremadrettet.

- Det er et vigtigt issue, og jeg er sikker på, at vi får det bedste forløb via et godt samarbejde, lyder det fra formand Hanne Pontoppidan.