Medlemmer af Uddannelsesforbundet arbejder mange forskellige steder. Her er en liste over de hyppigste arbejdspladser og den lovgivning, der knytter sig til hver enkelt skoleform.

Arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU) tilbyder faglige kurser til arbejdspladser og enkeltpersoner. De er ofte skræddersyet til lokale virksomheders behov - og i stigende grad også til konsulentopgaver for virksomheder.Bekendtgørelse om arbejdsmarkedsuddannelser

TAMU er en selvejende institution under lov om arbejdsmarkedsuddannelser og en tilhørende bekendtgørelse. Uddannelsen er praktisk tilrettelagt.

Målgruppen er unge uden reel tilknytning til arbejdsmarkedet, hvis personlige og sociale vanskeligheder kræver en målrettet pædagogisk og uddannelsesmæssig indsats.
Der lægges vægt på, at eleverne opnår både faglig læring og social handlingskompetence. Det pædagogiske arbejde er baseret på konsekvenspædagogik -  en særlig pædagogisk retning -, som er udviklet i TAMU med henblik på målgruppen.Bekendtgørelse om Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser

De tekniske erhvervsuddannelser spænder over alle slags uddannelser, fx frisør, murer, mekaniker, kok, web-integrator og dyrepasser. Det er lærlingeuddannelser, der veksler mellem praktisk oplæring i virksomheder og teori, værksteder og almen undervisning på erhvervsskolerne.Bekendtgørelse af lov om erhvervsuddannelser, kapitel 7d

Uddanner landmænd til at passe husdyr, planter og landbrugsmaskiner.Bekendtgørelse om landbrugsuddannelsen

Uddanner skibsassistenter, som kan læse videre til bl.a. sætteskipper.Bekendtgørelse af lov om maritime uddannelser

Tandklinikassistenten hjælper tandlægen under behandlingen og vejleder patienter. Tandplejeren beskæftiger sig især med tandhygiejne og forebyggelse.Bekendtgørelse om erhvervsuddannelsen til tandklinikassistent

Normalt uddannelser af to års varighed, der indeholder teoretisk undervisning på uddannelsesstedet og en virksomhedspraktik af mindst tre måneders varighed.Bekendtgørelse af lov om erhvervsakademier for videregående uddannelser

Maskinmester er en videregående uddannelse til skibsofficer. Mange arbejder dog i land, bl.a. på varmeværker.Bekendtgørelse om uddannelsen til maskinmester

Er for unge, der ikke er klar til at tage en traditionel ungdomsuddannelse. Undervisningen er både praktisk og boglig. Den er tilpasset den enkelte elevs faglige niveau.Bekendtgørelse af lov om produktionsskoler

Udbyder først og fremmest almen voksenuddannelse, der svarer til folkeskolens afgangsniveau. Uddannelsen tilbydes både som enkeltfag og hele uddannelser.

Bekendtgørelse af lov om almen voksenuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i forhold til fag i almen voksenuddannelse, i hf-uddannelsen og i uddannelsen til studentereksamen (AVU-loven)

Undervisningen er for voksne og foregår bl.a. på VUC, i oplysningsforbund, på daghøjskoler og AMU.Bekendtgørelse af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne

Undervisningen er for voksne og foregår bl.a. på VUC, i oplysningsforbund, daghøjskoler og på AMU.Bekendtgørelse om ordblindeundervisning for voksne

Undervisningen koncentrerer sig især om vejledning og personlig udvikling gennem undervisning i forskellige fag og projekter. Målet er at styrke mulighederne for at tage videreuddannelse og job.Bekendtgørelse af lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven)