Møder

Fyraftensmøde: Når presset bliver for stort, opstår risikoen for forråelse.

Forråelse er en overlevelsesstrategi.

• København
  • 16.00 - 18.00

Forråelse er en risiko i arbejdet på samme måde som stress, sekundær traumatisering, moralsk stress og omsorgstræthed. Det handler alt sammen om risikoen for at blive slidt af de psykiske belastninger i arbejdet. Belastningerne kan opstå i undervisingen /vejledningen af eleverne eller i samarbejdet med markante forældre; men belastningerne kan også skyldes konflikter med andre professionelle, ledelsesmæssige problemer, bureukratiets pseudoarbejde eller den politiske reformiver. Forråelse er en overlevelsesstrategi, hvor man gør sig hårdhudet, distanceret og rå for at kunne håndtere egne afmagtsfølelser.

Dorthe Birkmose vil fortælle om en af de gange, hvor hun selv oplevede forråelsen - helt uden at opdage det. Før det var for sent. Der var ellers faresignaler nok. I fortællingen kommer vi gennem de rå impulser, de negative tanker om andre, den nedgørende humor, tankeløsheden og ikke mindst det positive sprogbrug, der kan camouflere både fejl og krankende handlinger.

Dorthe Birkmose er selvstændig psykolog (cand. psych.) og foredragsholder.
Læs artikler, hør podcasts og se foredrag på www.dorthebirkmose.dk

Alle vores arrangementer bliver gennemført sundhedsmæssigt forsvarligt. Det kan betyde kurser med lavere deltagerantal – så skynd jer for at få en plads.
Tilmelding sker efter først til mølle. De som kommer på venteliste, vil få mulighed for at få tilsendt en optagelse af fyraftensmødet i København.

Fyraftensmøderne bliver også afholdt i:

• Arrangement­sted

Uddannelsesforbundet