Kurser og konferencer

Temadag: Brug af smartphone/tablet i OBU

Er du ordblindeunderviser og mangler teknisk overblik og ideer til at undervise dine kursister i brugen af smartphone/tablet som støtte til deres læsning og skrivning?

• København
  • 09.30 - 15.30

Hør underviser Ragna Ea Bentsdatter fortælle om temadagen

For mange OBU-kursister er det en overvindelse at tage et billede af en tekst i det offentlige rum og få den læst højt - og ikke mindst en overvindelse at tale til deres smartphone. Samtidig er det et stort ønske selv at kunne læse vareskiltet i Netto og skrive den sms, den Facebook-besked eller indkøbsliste, de aldrig før har haft mod på at skrive.

Denne temadag indeholder præsentation af de mest udbredte læse- og skrivestøttende it-løsninger til smartphone/tablet, præsentation af OBU-opgaveforløb med brug af smartphone/tablet samt hands on, hvor du selv løser OBU-opgaver med brug af udvalgte apps/programmer.

Undervisningsplan:

Formiddag:

Hvordan vælger jeg den app/det program, der passer til min kursists telefon/tablet og læse/skrivebehov?
Teknsik overblik over junglen af devices, apps og programmer.

Hvordan får jeg mine kursister i gang med at bruge deres telefon/tablet til læsning og skrivning?
Barrierer og muligheder i OBU, når der skal trænes taleskrivning og "scan og få læst højt".
Præsentation af eksempler på OBU-opgaveforløb, hvor læringsmålet specifikt er afgrænset til at kunne bruge smartphone/tablet til læsning og skrivning.

Eftermiddag:

Hvordan virker teknikken i praksis?
Hands on: Afprøvning af gratisløsningerne Google Oversæt og AnyDesk på konkrete OBU-opgaver, hvor du skal indtale, scanne og få højtlæsning af tekst med smartphone/tablet.

Vigtigt!

Vi lægger vægt på overførselsværdien til din daglige undervisning. Du skal derfor medbringe egne devices (smartphone, pc og evt. tablet) og dit brugernavn og adgangskode til AppStore, iTunes eller Play. Vi hjælper med download, installation og opsætning af gratisapps/programmer.

Pris:

Medlemmer: 1.200 kroner