Kurser og konferencer

Temadag: Ordblindekursister med dansk som andetsprog

Har du som sprogunderviser udfordringer med tilrettelæggelse af undervisning for ordblinde kursister med dansk som andetsprog? Så deltag i denne temadag, som er en gentagelse af temadagen, som blev afholdt i oktober.

• København
  • 09.30 - 15.30

På denne temadag indkredser vi nogle af de centrale udfordringer og overvejelser, vi har stået over for, når vi som sprogcenterundervisere har tilrettelagt og afholdt ordblindeundervisning for ordblinde kursister med dansk som andet sprog. Vores afsæt er overvejende funderet på egen undervisningspraksis, men på temadagen tager vi også afstikkere til både lovgivning og faglitteratur.

Undervisningsplan:

Formiddag (kl. 09.30 - 12.30)

• Hvornår skal man råde ens kolleger til at indstille kursister, der er i gang med at lære et nyt sprog til en ordblindetest?
  • Hvad kendetegner ordblinde kursister med dansk som andetsprog?
  • Hvilket fokus skal der være i ordblindeundervisningen?
  • Tips til at navigere igennem junglen af devices, apps og programmer ift. denne målgruppe.
  • Hvordan får jeg mine kursister i gang med at bruge læse-skriveteknologi?

Eftermiddag (kl. 13.15 - 15.30)

• Med udgangspunkt i en konkret case: Hvilken skriftsproglig indsats skal vi iværksætte samt hvilken læse-skriveteknologi skal inddrages?
  • Hvordan kan du i din undervisning inddrage de elementer, der fremhæves i faglitteraturen?
  • Fx aktivt arbejde med forforståelse, skriveskabeloner og multisensorisk tilgang i undervisningen?
  • Hvilke didaktiske valg har du oplevet fra din praksis, som virker godt? Kan vi i fælleskab på denne temadag udfærdige et mini-erfaringskatalog over tiltag, overvejelser og opgaver, som fungerer?

• Arrangement­sted

Uddannelsesforbundet