Få afdækket professionel kapital

Er du ansat på en erhvervsskole eller VUC, kan din arbejdsplads få afdækket skolens professionelle kapital gennem et tilbud fra Uddannelsesforbundet og GL. Tilbuddet koster 12.500 kr.

I et fælles initiativ tilbyder Uddannelsesforbundet og GL en afdækning af den professionelle kapital på erhvervsskoler, VUC og gymnasier.

Professionel kapital er en indikator for kvalitet i undervisningen.

Den samlede professionelle kapital i en personalegruppe har betydning for både trivslen på arbejdspladsen og kvaliteten af den undervisning, kursister og elever får. Det er derfor et oplagt sted at sætte ind i arbejdet med at skabe et sundt og udviklende psykisk arbejdsmiljø.

Gennem afdækningen får I konkrete redskaber til, hvad I kan gøre for at højne den professionelle kapital.

Arbejdet med den professionelle kapital forankres naturligt i for eksempel samarbejdsudvalget eller en arbejdsgruppe nedsat af samarbejdsudvalget.

Hvorfor afdække den professionelle kapital?

Undersøgelser viser, at en høj professionel kapital på arbejdspladsen kan smitte positivt af på flere forskellige ting.

Den kan blandt andet:

• Øge kvaliteten af undervisningen.
  • Mindske frafaldet blandt elever og kursister.
  • Føre til lavere sygefravær i personalegruppen.
  • Sænke personaleomsætning.

Det kan således højne både kvaliteten af undervisningen samt trivslen og arbejdsmiljøet blandt lærere og øvrige medarbejdergrupper, hvis rammerne for at levere en høj kvalitet i arbejdet er til stede.

Sådan afdækkes den professionelle kapital?

​Professionel kapital afdækkes ved hjælp af et spørgeskema med omkring 50 spørgsmål, der blandt andet kommer omkring arbejde og undervisning, forholdet til nærmeste leder, helbred og trivsel.

Når resultatet af spørgeskemaet er klar, modtager I en rapport. Derefter bliver der afholdt et opfølgningsseminar, hvor repræsentanter fra ledelse og personale får konkrete redskaber og input til det videre arbejde med den professionelle kapital på arbejdspladsen.

Læs flere praktiske detaljer om afdækning af den professionelle kapital i punkterne herunder.

Hvad er professionel kapital?​

Professionel kapital som begreb er udviklet af Andy Hargreaves og Michael Fullan og består af tre forskellige former for kapital:

• Social Kapital: Dækker blandt andet over niveauet af tillid, samarbejdsevne og retfærdighed blandt personalet set i forhold til kerneopgaven.
  • Human Kapital: Dækker over personlig viden, færdigheder og kompetencer blandt de enkelte medarbejdere.
  • Beslutningskapital: Dækker over medarbejdernes evne til at træffe fagligt begrundede professionelle valg i komplicerede situationer.

Særligt social kapital er en vigtig ingrediens i den professionelle kapital.

Sådan deltager I

I kan tilmelde jer afdækning af professionel kapital ved at klikke videre til vores tilmeldingsformular herunder.

Tilmeld din skole her

Der er mulighed for at få afdækket professionel kapital to gange om året – opstart er i april og september, og forløbet varer cirka halvanden måned.

Deadline for tilmelding er henholdsvis 1. april og 1. september

Ved tilmelding skal I oplys​e kontaktpersoner. Disse kontaktpersoner vil modtage en bekræftelsesmail, når sekretariatet har registreret tilmeldingen. Kontaktpersonerne får også løbende information, mens afdækningen foregår, for eksempel om svarprocent, så I kan arbejde for at få en så høj deltagelse som muligt.

Vi anbefaler derfor, at I vælger en eller flere kontaktpersoner blandt de ansatte, som kommer til at være mest involveret i projektet. Som minimum skal der være en ledelsesrepræsentant blandt kontaktpersonerne – typisk direktør eller rektor. Det kan også anbefales, at tillidsvalgte og eventuelt skolens arbejdsmiljøleder skrives på som kontaktperson.

Hvad koster det at deltage?

En afdækning af professionel kapital koster 12.500 kr. pr. skole. Prisen er inklusive opfølgningsseminar for op til fem personer pr. institution.

I har også mulighed for at tilkøbe en afdækning af det fysiske arbejdsmiljø . Det koster 7.500 kr. Læs mere om den mulighed herunder.

En afdækning af professionel kapital kan fungere som APV

En væsentlig fordel ved at gøre brug af tilbuddet om afdækning af professionel kapital er, at den kan erstatte en trivselsundersøgelse og udgøre den psykiske del af den lovpligtige APV. Det kræver blot, at I sammenligner undersøgelsen med sygefravær og årsager til sygefravær.

Uddannelsesforbundets og GL’s ønske med tilbuddet er netop at udbyde et alternativ til de mange forskelligartede og ofte dyre trivsels- og APV-undersøgelser, som udbydes.​​ Et alternativ, som ovenikøbet af tilpasset uddannelsesområdet.

Vi tilbyder i samme ombæring, at deltagende skoler kan tilkøbe en afdækning af fysisk APV – det vil sige det fysiske arbejdsmiljø.

En samlet afdækning af både professionel kapital og fysisk APV opfylder krav til en samlet lovpligtig APV.

Læs mere om afdækningen af fysisk APV på GL’s hjemmeside

Brug for mere information?

Du er velkommen til at kontakte forhandlingschef i Uddannelsesforbundet Amalie Ferdinand, hvis I har spørgsmål til afdækningen.

I kan også få yderligere information om tilbuddet om afdækning af professionel kapital ved at kontakte GL's sekretariat på telefon 33 29 09 00 eller ved at skrive til chefkonsulent Therese Holter