OK21 på private arbejdspladser

STU-overenskomsterne forhandles og indgås direkte mellem ledelsen på den enkelte arbejdsplads og Uddannelsesforbundet/LC. På nogle arbejdspladser i et samarbejde med en række andre fagforeninger. Forhandlingerne foregår i de kommende måneder og tillidsrepræsentanterne er inddraget undervejs i processen.

Forhandlingerne af de to FOAS-overenskomster er anderledes denne gang. Det skyldes, at FOAS som arbejdsgiversamarbejde har valgt at lade sig opløse. Samtidig er de enkelte medlemmer (arbejdspladser) blevet opfordret til at melde sig ind i Dansk Erhverv.

Det betyder, at vi (Uddannelsesforbundet/LC), for de tidligere FOAS-arbejdsgivere, som har meldt sig ind i Dansk Erhverv, skal forhandle overenskomstfornyelserne med Dansk Erhverv.

Forhandlingerne

Forhandlingerne er i gang og vores udgangspunkt er de nuværende overenskomster, som de tidligere FOAS-arbejdsgivere, har taget med sig ind i Dansk Erhverv.

Der kan også være tidligere FOAS-arbejdsgivere, som vælger ikke at melde sig ind i Dansk Erhverv. Her skal vi forhandle og indgå aftale om en fornyelse af overenskomsten med den enkelte arbejdsgiver.

Vores krav til forhandlingerne er:

• Lønforbedringer
  • Generelle lønstigninger der matcher de offentlige lønstigninger
  • Lokallønspuljer konverteres til centralt aftalt løn
  • Etablering af fritvalgsordning
  • Tillæg for FVU-undervisning på FOAS’ almene overenskomst
  • Arbejdslivsforbedringer
  • Seniorordning
  • Vilkår ved onlineundervisning
  • Afskaffelse af overførelse af undertid mellem normperioderne

Arbejdsgivernes krav til forhandlingerne er:

• Markante konkurrence- og effektivitetsgevinster
  • Privatisering af overenskomstgrundlaget
  • Forenklede og mere fleksible arbejdstidsregler
  • Forenklet og mere fleksibel lønstruktur
  • Decentralisering af uddannelsespuljen
  • Generel forenkling af overenskomsterne

Overenskomsterne gælder fortsat

Det er vigtigt at være opmærksom på, at uanset om arbejdsgiveren melder sig ind i Dansk Erhverv eller ej, følger overenskomsten med arbejdsgiveren i sin nuværende form. Den gælder altså fortsat, indtil der bliver indgået en aftale om en ny overenskomst.

Overenskomsterne gælder fortsat

Selvom overenskomsterne er opsagt til 1. april i år, gælder de fortsat, indtil der bliver indgået aftaler om fornyelse af overenskomsterne.

Spørg sekretariatet

Hvis du har et spørgsmål, kan du stille det til Uddannelsesforbundets sekretariat.
info@uddannelsesforbundet.dk