Så er afstemningen i gang

Er du ansat på en af FOAS overenskomster, på et sprogcenter eller det almene område (daghøjskoler og oplysningsningforbund) er det nu, du skal stemme om din nye overenskomst. Du kan stemme frem til den 3. februar.

Afgiv din stemme

Afstemningsresultatet offentliggøres her på siden den 4. februar. Du kan læse mere om, hvordan den elektroniske afstemning foregår i vores vejledning:

Sådan foregår afstemningen

FOAS ALMENEOVERENSKOMST ER FORNYET

LC og Uddannelsesforbundet har den 16. januar 2019 indgået en aftale med FOAS om fornyelse af FOAS’ almeneoverenskomst, der gælder for ansatte på daghøjskoler og oplysningsforbund.
Aftalen gælder for perioden 1. april 2018 – 31. marts 2021.

Hovedelementerne i aftalen

• Den nuværende arbejdstidsaftale videreføres
  • Lønnen reguleres svarende til de statslige overenskomster med i alt 8,1 procent
  • En større andel af rammen end i staten går til centrale lønstigninger
  • Barselsreglerne forbedres til de nukendte statslige ordninger
  • Alle skoler skal udmønte løn lokalt

Gennemgang af resultatet

Se hele aftalen (protokollatet)

NY OVERENSKOMST FOR FOAS SPROGCENTRE

LC og Uddannelsesforbundet har den 2. januar 2019 indgået en aftale med FOAS om fornyelse af FOAS’ sprogcentreoverenskomst, der gælder for ansatte på AOF og Lærdansk. Dermed er den varslede konflikt suspenderet.

Hovedelementerne i aftalen

• Den nuværende arbejdstidsaftale videreføres
  • En større andel af rammen end i staten går til centrale lønstigninger
  • Barselsreglerne forbedres til de nukendte statslige ordninger
  • Det præciseres, at timegrænser reguleres for deltidsansatte

Gennemgang af aftalen

Se hele aftalen (protokollatet)

Anbefalinger

Både Hovedbestyrelsen og sektionsformænd anbefaler et ja til overenskomsterne:

Anbefalinger af sprogcenteroverenskomstenAnbefalinger af den almene overenskomst

Konflikt suspenderet

Med sprogcenter-aftalen er den varslede konflikt for sat i bero. Det gælder både strejken og blokaden.
Hvis afstemningen den 4. februar på sprogcenterområdet viser et ja til resultatet, kan konflikten endeligt afblæses. Bliver det et nej, kan konflikten tidligst begynde den 11. februar.
Begge parter skal godkende aftalen.
Aftalen for det almene område har ingen indflydelse på, om der bliver konflikt eller ej.

Særlige regler for indmeldelse og udmeldelse

Indtil et resultat for sprogcenterområdet er stemt i hus, og konflikten dermed er endeligt afblæst, gælder der særlige regler for indmeldelse og udmeldelse for alle, der arbejder inden for Uddannelsesforbundets dækningsområder.

Regler for indmeldelse og udmeldelse

Det kommer til at ske

FOAS og LC udvekslede krav skriftligt 23. april 2018. Der var - traditionen tro - aftalt, at man ville vente med udveksling af krav, til efter at der var opnået et resultat på det offentlige område.

Kravsudveksling

En mindre delegation fra henholdsvis LC og FOAS mødtes 13. juni. Der er planlagt en række forhandlingsmøder henover efteråret.

Forhandlinger

Forhandlingerne med FOAS om en overenskomst for privatansatte på sprogcentre er stødt på grund.

Sammenbrud

Uddannelsesforbundet og LC har varslet strejke for fire sprogcentre og blokade for samtlige sprogcentre, der er dækket af  FOAS-sprogcenteroverenskomst.

Konfliktvarsel afsendt

På det første møde i Forligsinstitutionen blev parterne enige om en fornyelse af overenskomsten.

Parterne indgår en aftale for sprogcenterområdet
Parterne indgår en aftale for det almene område

De to aftaler for sprogcenterområdet og det almene område sendes til afstemning blandt medlemmerne.

Afstemning

Hvis afstemningen den 4. februar viser et ja til resultatet, kan konflikten endeligt afblæses. Bliver det et nej, kan konflikten tidligst begynde den 11. februar. Begge parter skal godkende aftalen.

Resultat offentliggøres

Hvem forhandler med hvem

Folkeoplysningsorganisationernes Arbejdsgiversamarbejde (FOAS) er en arbejdsgiver-samarbejdsorganisation for folkeoplysende organisationer, herunder AOF, Daghøjskoleforeningen, FOF, LOF, FO og DOF. Også Dansk Flygtningehjælp er medlem af FOAS.
Formand er John Meinert Jacobsen, der også er administrerende direktør for AOF.
FOAS har indgået to overenskomster: FAOS’ almene overenskomst og FOAS’s sprogcenteroverenskomst, begge på Uddannelsesforbundets område og indgået med Lærernes Centralorganisation.

Lærernes Centralorganisation (LC) er forhandlingsfællesskab for Danmarks Lærerforening, Frie Skolers Lærerforening og Uddannelsesforbundet. Formand er Anders Bondo Christensen. Det er LC, der forhandler og underskriver alle Uddannelsesforbundets overenskomster, herunder de to FOAS-overenskomster. Uddannelsesforbundet deltager selvfølgelig i såvel forhandlingsforberedelsen som selve forhandlingerne.

Parternes krav

Den 23. april 2018 udvekslede parterne skriftligt krav.

FOAS' krav til LCLCs krav til FOAS

Om forhandlingerne

FOAS-forhandlingerne ligger altid efter at de offentlige overenskomster er kommet på plads. Det skyldes dels arbejdsbelastningen for LC og Uddannelsesforbundet i forbindelse med de offentlige forhandlinger, men det skyldes også, at der mellem parterne er enighed om at følge den økonomiske ramme fra det statslige resultat.
Også selve kravsudvekslingen ligger efter det offentlige resultat og foregik i år først i april måned på grund af de langstrakte offentlige forhandlinger.
Der er to overenskomster at forhandle med FOAS. FOAS’ almene overenskomst og FOAS’ sprogcenteroverenskomst. På lange stræk er de to overenskomster ens og derfor er forhandlingerne ofte gennemført fælles.
Det er dog også sket, at der været fokus på først den ene og så den anden overenskomst.