Aften- og weekendarbejdeAldersreduktionFlekstid og hjemmearbejdeOpgaveoversigt - planlægning af opgaverOverarbejde og afspadseringPauserRejser i arbejdstidenTidsregistrering
Ledelsen beslutter som udgangspunkt, hvilke opgaver du skal løse i din arbejdstid.
På de fleste arbejdspladser er det ledelsen, der beslutter, hvor meget tid du har til at forberede undervisningen og til at løse andre opgaver.
Hvis du er ansat på en af FOAS' overenskomster, gælder andre regler.
Overordnet er hensigten, at arbejdet bliver planlagt, så:
I forbindelse med udarbejdelsen af din opgaveoversigt indgår en drøftelse af det forventede tidsforbrug til forberedelsen og de øvrige opgaver.
Oplever du, at tiden er utilstrækkelig, bør du drøfte det med din ledelse, eventuelt sammen med din tillidsrepræsentant.
Det er en fordel, hvis du i sådanne drøftelser om din arbejdstid kan tage udgangspunkt i registreringer af din arbejdstid.
Vær opmærksom på, at der for kommunalt ansatte gælder ny aftale per 1. august 2021.
Til hver undervisningstime afsættes der særlig tid til forberedelse af undervisningen og andre opgaver i tæt tilknytning hertil.
Pr. 60 minutters undervisning får de fleste lærere 42 minutter til forberedelse. Lærere, der endnu ikke har færdiggjort uddannelsen til lærer i dansk som andetsprog, får 48 minutter, dog maksimalt i tre år.
Lederen har mulighed for at tildele yderligere forberedelsestid, hvis der er særlige forhold, der begrunder dette.
Forberedelsestiden anvendes til følgende opgaver:
Lederen har mulighed for at disponere over 50 pct. af forberedelsestiden på den måde, at lederen kan bestemme, hvor og hvornår arbejdet skal udføres og også indholdet, men der skal stadig være tale om opgaver, der holder sig inden for ovenstående.
Hvis lederen bruger sin ret til at bestemme over forberedelsestiden, skal planlægningen sikre en fastlagt sammenhængende og effektiv tid til forberedelsen, hvor der er de nødvendige faciliteter til rådighed, fx lokaler med ro, pc og nødvendige materialer. Hvis lederen beslutter, at en del af forberedelsestiden skal bruges til fælles forberedelse, skal der være muligheder for at mødes.
Til hver lektion (45 minutter) skal der afsættes 10 minutters pausetid. Lederen kan planlægge pausetiden og fx anvende en del af den til en spisepause. I pauserne skal du stå til rådighed for kursister, kolleger og ledelse, men kun for korte og ikke-planlagte drøftelser. Der kan ikke pålægges egentlige arbejdsopgaver i pausetiden.
Lederen beslutter, hvilke øvrige opgaver du skal løse i din arbejdstid. Lederen beslutter også, hvordan tiden til opgaven skal beregnes og registreres. Der findes 3 forskellige måder, tiden kan beregnes på:
Hvis du underviser, er der til hver undervisningstime afsat særlig tid til forberedelse af undervisningen og andre opgaver i tæt tilknytning hertil samt til pauser i forbindelse med undervisningen.
For at finde ud af, hvor meget tid der samlet er til undervisning, forberedelse og pauser, ganger man undervisningstimetallet (klokketimer) med 1,922. Har man fx 45 minutters undervisning, ganger man de 45 minutter med 1,922. Det er lig med 86,49 minutter, hvilket svarer til 1,44 time. (Hvis man underviser efter danskuddannelsesloven og er i gang med uddannelsen til lærer i dansk som andetsprog, anvendes faktoren 2,022, dog højst i tre år.)
Lederen har mulighed for at tildele yderligere forberedelsestid, hvis der er særlige forhold, der begrunder dette.
Forberedelsestiden anvendes til følgende opgaver:
Der er ikke i forberedelsestiden indeholdt tid til fx samarbejde med myndigheder, rettearbejde, testarbejde, holdlærerfunktion mv. Dog er det for danskuddannelseslærere kun rettearbejde på DU 1,6, DU 2,6, DU 3 5 +6, der skal honoreres ekstra.
Hvis du underviser ordblinde og skal lave genvisitering, er beskrivelsen af kursistens udbytte af undervisningen (slutevalueringen) indeholdt i forberedelsestiden, men den begrundede indstilling om genvisiteringen skal du have særskilt tid til.
Lederen har mulighed for at disponere over 50 pct. af forberedelsestiden på den måde, at lederen kan bestemme, hvor og hvornår arbejdet skal udføres og også indholdet, men der skal stadig være tale om opgaver, der holder sig inden for ovenstående.
Hvis lederen bruger sin ret til at bestemme over forberedelsestiden, skal planlægningen sikre en fastlagt sammenhængende og effektiv tid til forberedelsen, hvor der er de nødvendige faciliteter til rådighed, fx lokaler med ro, pc og nødvendige materialer. Hvis lederen beslutter, at en del af forberedelsestiden skal bruges til fælles forberedelse, skal der være muligheder for at mødes.