Samarbejde om arbejdstid på skolen

Kernen i arbejdstidsaftalerne på det kommunale og det statslige område er et forpligtende samarbejde mellem TR og medarbejdere på den ene side og ledelsen på den anden.

Din tillidsrepræsentant (TR) skal drøfte en række forhold omkring arbejdstid med ledelsen. Disse drøftelser danner grundlag for, hvordan arbejdstiden tilrettelægges.   

For at klæde TR bedst muligt på til at repræsentere jer som lærergruppe, når arbejdstid skal drøftes, er det væsentligt, at du og dine kolleger byder ind og gør opmærksom på forhold, som har betydning for jeres arbejdstid og muligheder for at udføre opgaver tilfredsstillende.  

Læs også om TR’s mulighed for at indgå lokale aftaler om arbejdstid nederst på siden. 

Årlige drøftelser fører til skoleplan

Ledelse og TR skal årligt drøfte: 

  • Hvilke prioriterede aktiviteter, der kommer til at være på skolen det kommende år, og hvilken betydning disse prioriteringer har for anvendelsen af lærernes arbejdstid. 

  • Sammenhængen mellem lærernes arbejdstid og opgaver og forholdet mellem undervisning og forberedelse. 

  • Transparens i planlægningen og opgavefordelingen, principper for tilstedeværelse, mødeaktiviteter og balance mellem selvtilrettelæggelse og kollegialt samarbejde. 

Disse drøftelser munder ud i en skoleplan, som ledelsen skal præsentere for jer som samlet lærergruppen.

På dette møde har du og dine kolleger mulighed for at kvalificere planen. Der kan for eksempel være opgaver, som ledelsen ikke har fået med i planen, eller I har måske forslag til, hvordan der i højere grad kan sikres transparens i planlægningen. 

Efter mødet og med afsæt i jeres bemærkninger udarbejdes den endelige skoleplan. 

Om skoleplanen

Skoleplanen skal indeholde: 

  • Det forventede gennemsnitlige undervisningstimetal. 

  • Ledelsens prioritering af og hvad der er indeholdt i individuel forberedelse. 

  • Prioriterede indsatser og opgaver samt en beskrivelse af, hvilken betydning disse prioriteringer har for lærernes øvrige opgaver. '

  • Beslutninger, projekter og lignende samt en angivelse af den arbejdstid, der forventes at gå til udførslen. 

  • De økonomiske rammebetingelser, der har betydning for prioriteringen af lærernes arbejdstid i den kommende normperiode. 

  • Beskrivelse af hvilken andel af arbejdstiden, der forventes at medgå til besluttede indsatsområder. 

Sådan sikrer du størst mulig indflydelse tilrettelæggelsen af arbejdstid 

Selvom det primært er TR, der har disse drøftelser med ledelsen, så kan du komme med dine input og derigennem få indflydelse på skolens prioriteringer og tilrettelæggelse. 

TR repræsenterer dig og kollegerne, og når I sørger for at klæde TR på med tilkendegivelser, eksempler og ønsker. Så kan TR fremføre sine synspunkter med større vægt.  

Sørg derfor for, at I som lærergruppe får klædt TR godt på.  

Og forbered dig, når ledelsen præsenterer sit udkast til skoleplanen ved det årlige samarbejdsmøde. Her har du også en mulighed for at kvalificere skolens årsplanlægning. 

Mulighed for lokale arbejdstidsaftaler 

TR og ledelsen kan indgå lokale aftaler om arbejdstid. En lokal aftale kan fravige det, der er aftalt i de centrale arbejdstidsaftaler eller supplere indholdet i disse. 

Din TR forhandler på mandat fra jer som samlet lærergruppe. 

Hvis din TR overvejer, om der skal indgås en lokal aftale, er det derfor til jeres fordel, hvis I bidrager til at kvalificere forslaget. Det vil give den lokale aftale størst værdi for jer. Din mening er derfor væsentlig. 

Er du privatansat?

Artiklen her gælder for offentligt ansatte. Læs i stedet artiklen herunder.