Arbejdstid for dig, der er privatansat

Læs om nogle af de fællestræk, der er i reglerne for arbejdstid på det private område. Du finder også links til yderligere information om arbejdstidsreglerne på netop dit område.

Reglerne om arbejdstid herunder favner de vilkår, der gælder på tværs af alle - eller i hvert fald de fleste - af Uddannelsesforbundets private overenskomster. For mere specifik information henviser vi til din overenskomst.

Normperiode og årsnorm

I de fleste private overenskomster er normperioden et år, og årsnormen er på 1.924 timer.

Normperioden kan enten være et kalenderår eller et skoleår.  Antallet af arbejdstimer beregnes typisk ved, at der fratrækkes ferie, eventuelle feriefridage og søgnehelligdage (dage hvor en helligdag falder på en hverdag). På den måde kommer man frem til, hvor mange timer du skal arbejde i løbet af året.

Undervisningsmængde

På nogle områder er der et loft for, hvor mange undervisningstimer du må have om ugen eller i gennemsnit over en periode på for eksempel tre måneder.

Der kan også være et undervisningstillæg, som udløses ved undervisning over en vis grænse. Det vil sige, at du får et tillæg udbetalt for hver time, der undervises udover den fastsatte grænse.

Registrering af arbejdstid

I din overenskomst eller arbejdstidsaftale vil der være bestemmelser om, hvordan du skal registrere arbejdstid. Det kan være registrering af komme- og gåtid, eller det kan være forskellige typer opgaver, der skal opgøres tidsmæssigt for til slut at kunne afgøre, om du har arbejdet mere end årsnormen.

Overarbejde og merarbejde

I alle de private overenskomster er overarbejde reguleret. Overarbejde kan du afspadsere eller få udbetalt med et tillæg på 50 procent.

Er du deltidsansat tæller ekstraarbejde dog først som overarbejde, når du har arbejdet, hvad der svarer til fuldtid. Indtil da er der tale om merarbejde, som du afspadserer 1:1. I din overenskomst eller arbejdstidsaftale kan du læse de specifikke regler for udbetaling eller afspadsering ved overarbejde.

Læs mere om arbejdstid i din aftale

Herunder finder du links til Uddannelsesforbundets overenskomster og arbejdstidsaftaler på det private område.

Særligt daghøjskoler og oplysningsforbund samt udvalgte sprogcentre

For det private almene område og for Sprogcenter Midt samt AOF Job & Dansk gælder særskilte arbejdstidsregler, der udover ovenstående indeholder bestemmelser om forberedelsestid og forskellige planlægningsbestemmelser.

Forberedelse

Til 60 minutters undervisning tildeles 42 minutters forberedelse. Her råder du selv over minimum 20 minutter - på sprogcenterområdet dog 26 minutter, hvis uddannelsen i dansk som andetsprog ikke er gennemført endnu.

Ledelsen og din TR aftaler, hvordan I som undervisere kan råde over den øvrige forberedelsestid.

Du skal kende din forberedelsestid forud for undervisningen.

Det er beskrevet i din overenskomst eller arbejdstidsaftale, hvilke opgaver forberedelsestiden skal anvendes til.

Arbejdstidens tilrettelæggelse

Du har krav på at kende din arbejdstid så tidligt som muligt, og der er regler for blandt andet ændringer i tjenesten og delt tjeneste.

Er du sprogcenterlærer, skal du desuden være opmærksom på, at du skal have en halvårsplan efter dialog med ledelsen. Den skal indeholde en plan for de opgaver, du skal løse i løbet af perioden.

Opgørelse af arbejdstiden

Er du ansat på en daghøjskole eller ved et oplysningsforbund, skal du have en månedlig arbejdstidsopgørelse. Din arbejdstid opgøres endeligt ved slutningen af året, hvor henholdsvis over- og undertimer fra året før indregnes sammen med arbejdstiden i den pågældende normperiode og eventuel sygdom og andet fravær.

Arbejder du på fuld tid, giver overarbejde 50 procent tillæg. Du skal som udgangspunkt afspadsere timerne. Op til 200 undertimer kan blive overført