Tillidsrepræsentanten skal inddrages i drøftelser om principper og prioriteringer af lærearbejdstid. Drøftelsen skal understøtte sammenhængen mellem lærernes arbejdstid og opgaver og forholdet mellem undervisning og forberedelse.
Der skal være transparens i forhold til:
- Målsætninger, prioriteringer og sammenhæng mellem tid og opgaver og mellem undervisning og forberedelse
- Planlægningen og opgavefordelingen, principper for tilstedeværelse, mødeaktiviteter og balance mellem selvtilrettelæggelse og kollegialt samarbejde
Ledelsen skal skriftligt til tillidsrepræsentanten før drøftelserne redegøre for målsætninger, prioriteringsgrundlag, individuel forberedelse, undervisningsgennemsnit, prioriterede indsatser og deres betydning for lærernes øvrige opgaver.
Skoleledelsen skal på baggrund af drøftelser med tillidsrepræsentanten udarbejde et forslag til en skoleplan, som skal indeholde:
- Målsætninger
- Prioriteringsgrundlag
- Beskrivelse af prioriterede indsatser
- Opgavers indhold
- Hvad der forstås ved individuel forberedelse
- Antallet af lærere på skolen
Forslaget til skoleplan skal præsenteres på et samarbejdsmøde for alle lærere på skolen.
På mødet er der en kvalificeret drøftelse af prioriteringer af lærernes arbejdstid og konsekvenserne heraf for øvrige opgaver.
Efter samarbejdsmødet udarbejder ledelsen den endelige skoleplan.
Lokalt kan aftales alternative fremgangsmåder for inddragelse af lærerne, så der sikres transparens i planlægning og prioriteringer af arbejdstid.
Parterne er enige om, at tillidsrepræsentanten skal have tid til arbejdet med skolesamarbejdet og den opgave, der følger heraf (nødvendig og tilstrækkelig tid jf. TR-aftalen)