Medlemmer ansat på EUD, EUX, AMU, TAMU, HHX, HTX og erhvervsakademier er organiseret i foreninger. Læs mere om foreningernes arbejde og vilkår.
Formand
Næstformand
Udvalgsmedlem
Udvalgsmedlem
Udvalgsmedlem
Udvalgsmedlem
Udvalgsmedlem
De 5 regionalt udpegede medlemmer (udpeget af foreningsregionerne) af E-udvalget har den overordnende opgave at være bindeled mellem E-udvalget og deres region, herunder:
Forslag til E-udvalgets indsats- og aktivitetsplan for 2023
Opgaver |
Baggrund |
Formål |
Aktiviteter |
Kobling til andre aktiviteter |
Status |
Afholde 1 TR-kursus den 12-13. september 2023
(OBS: i Svendborg i 2023 - ekstraordinært repræsentantskabsmøde i forlængelse heraf) |
Kurset fungerer som et bindeled mellem Uddannelsesforbundet på centralt niveau og TRer fra de respektive skoler og mellem de pågældende TRer. |
Overordnet har kurset til formål at sikre løbende uddannelse af målgruppen. |
Der afholdes TR-kursus i september. |
TR-kurserne omhandler aktuelle emner og knytter således an til forbundets uddannelses- og fagpolitiske aktiviteter.
|
|
Følge arbejdet i AMU-netværket, herunder: - at overvåge og forholde sig til udviklingen i AMU-aktiviteten, herunder AMU-programmet - Identificering og organisering af medlemmer med AMU-interesser for at forbedre dialogen indbyrdes og med Uddannelsesforbundet, herunder identificere AMU-interesser. Test- og prøveproblematikker på AMU |
E-udvalget skal bl.a. bidrage til forbundets strategi- og politikudvikling på baggrund af viden og erfaringer fra institutionerne for erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelserne |
Netværkets formål er at drøfte alle relevante spørgsmål (fagpolitiske såvel som uddannelsespolitiske) af betydning for AMU-området med henblik på gensidig inspiration, koordinering, mv. samt udformning og implementering af forbundets politik. |
AMU-netværket afholder løbende møder blandt andet med henblik på planlægning af en AMU-konference
Drøftelse af ambitionerne og muligheder for kommende VEU 3-part |
Netværket kan indgå som sparringspartner i forhold til forbundets ageren i VEU-rådet og AMU-området generelt |
|
Følge arbejdet i det merkantile netværk, herunder: Overvåge og forholde sig til udviklingen i aktiviteten på merkantile område og den organisatoriske integration i Uddannelsesforbundet |
Der er behov for at afklare om merkantile tillidsrepræsentanter har særlige udfordringer og behov, som E-udvalget skal forholde sig til.
|
Følge og understøtte et merkantilt netværk |
Der afholdes netværksmøder for merkantile tillidsrepræsentanter, hvor man blandt andet kan drøfte, om der er barrierer i forhold til, at merkantile TR’ere kan deltage i regionsmøder, samt om der i øvrigt er særskilte problemstillinger på det merkantile område, som E-udvalget bør forholde sig til.
|
|
|
Administrere initiativpuljen |
|
Aktivitetspuljens midler udmøntes til 4 hovedformål:
1. Til støtte efter ansøgning fra foreninger (initiativpuljen) 2. Støtte til regionsarbejde 3. Støtte til åbne medlemsmøder. 4. Støtte til AMU-netværket |
E-udvalget behandler ansøgninger fra lokalforeninger og prioriterer i øvrigt midlerne i aktivitetspuljen. |
Aktivitetspuljen understøtter blandt andet medlemsrettede aktiviteter og det regionale samarbejde. Det styrker sammenhængskraften samt den politiske formidlings- og udviklingsproces inden for Uddannelsesforbundet. |
|
Følge op på OK21 og implementeringen på erhvervsskoleområdet med henblik på OK 24. |
Hensigten er at sikre, at resultaterne fra OK 21 omsættes til virkelighed |
|
|
Et væsentligt element i bestræbelserne på at skabe bedst mulige løn- og arbejdsvilkår |
|
Overveje om organisationen i Uddannelsesforbundet kan udvikles. |
Løbende fokus på områder som optimering af samarbejdet mellem regioner og E-udvalget, de små områder, den organisatoriske håndtering af nye krav via GDPR, organisering mv. |
|
|
En del af det løbende arbejde med at optimere Uddannelsesforbundets organisation. |
|
Ny arbejdstidsaftale |
Arbejdstidsaftale vil være implementeret på erhvervsskolerne fra hhv. den 1.1.2022 den 1.8.2022.
|
E-udvalget skal opsamle erfaringer med de hidtidige processer og omsætte dem til inspiration for de kommende lokale processer. |
|
Et væsentligt i arbejdet for at optimere medlemmernes arbejdsvilkår. |
|
Udvikling af kursustilbud |
Forslag til nye kursustilbud er opsamlet på sidste side i indsatsplanen. E-udvalget skal i perioden omsætte nogle af forslagene til kursustilbud. |
Udvikling af kursustilbud |
Forslag til nye kursustilbud er opsamlet på sidste side i indsatsplanen. E-udvalget skal i perioden omsætte nogle af forslagene til kursustilbud. |
Udvikling af kursustilbud |
|
Seniorsamtaler, seniorpension og øvrige seniorordninger
|
I forbindelse med OK 21 er kommet nye seniorordninger. E-udvalget ønsker at skabe et samlet overblik over seniorordninger som et værktøj til både TR’ere og medlemmer. |
At understøtte medarbejderes anvendelse af relevante seniorordninger |
Orientering om Det 3. liv kursus på E-udvalgsmøde.
Vurdere behovet for aktiviteter rette mod TR/medlemmer |
|
|
OK 24 |
E-udvalget koordinerer og inspirerer indsamlingen af OK-krav fra erhvervsskoleområdet. |
Understøtte inddragelsen af TR og medlemmer ift. krav til OK24 |
|
|
|
DEP |
E-udvalget har konstateret, at vilkår og understøttelsen til at gennemføre DEP’en varierer meget skolerne imellem.
Med henblik på at inspirere til bedre lokale rammebetingelser indsamler E-udvalget gode eksempler, der formidles til foreninger og regioner. |
Understøtte at medarbejdere får gennemført DEP |
Brev ud til alle formænd på EUD/AMU ift. rapport om gennemførelse af DEP og 10 ECTS-point med opfordring til at tage det op i HSU og i bestyrelsen ifm. drøftelse af budget |
|
|
Hvervning og mobilisering |
Faldende medlemstal |
Arbejde for fastholdelse og hvervning af medlemmer og arbejde for områdets organisatoriske udvikling
|
PP fra Morten med ud i regionerne.
Drøftelse af behov for flere initiativer
|
|
|
EUX-notat |
EUX har en række udfordringer i sin struktur, som udvalget har bidraget til med forslag til nye løsninger |
At arbejde for en mere hensigtsmæssige strukturer for EUX |
Opfølgning |
|
|
Løbende opfølgning af afskedigelser på grund af skolernes forhold |
Der er og har været større runder med mange afskedigelser på EUD/AMU. |
|
Løbende opfølgning |
|
|
Opsamling af kursusforslag i perioden
Ovenstående kursusforslag – eller andre – kræver en yderligere bearbejdning ift. at tydeliggøre formål og indhold – gerne kvalificeret af regionerne. Og det skal ske inden for en overskuelig økonomisk ramme
Forslag til E-udvalgets indsats- og aktivitetsplan for 2022
Opgave |
Baggrund |
Formål |
Aktiviteter |
Kobling til andre aktiviteter i forbundet |
Status |
Afholde 1 TR-kursus den 5. – 6.10.2022 |
Overordnet har kurset til formål at sikre løbende uddannelse af målgruppen. Derudover fungerer kurset som et bindeled, dels mellem Uddannelsesforbundet på centralt niveau og TR'ere fra de respektive skoler, dels mellem de pågældende TR'ere. |
|
Der afholdes TR-kursus i september/oktober. |
TR-kurserne omhandler aktuelle emner og knytter således an til forbundets uddannelses- og fagpolitiske aktiviteter.
|
|
Følge arbejdet i AMU-netværket, herunder: - at overvåge og forholde sig til udviklingen i AMU-aktiviteten, herunder AMU-programmet - Identificering og organisering af medlemmer med AMU-interesser for at forbedre dialogen indbyrdes og med Uddannelsesforbundet, herunder identificere AMU-interesser. - Test- og prøveproblematikker på AMU |
Netværkets formål er at drøfte alle relevante spørgsmål (fagpolitiske såvel som uddannelsespolitiske) af betydning for AMU-området med henblik på gensidig inspiration, koordinering, mv. samt udformning og implementering af Uddannelsesforbundets politik. |
|
AMU-netværket afholder løbende møder blandt andet med henblik på planlægning af en AMU-konference |
Netværket kan indgå som sparringspartner i forhold til Uddannelsesforbundets ageren i VEU-rådet og AMU-området generelt |
|
Følge arbejdet i det merkantile netværk, herunder: - Overvåge og forholde sig til udviklingen i aktiviteten på merkantile område og den organisatoriske integration i Uddannelsesforbundet |
Der er behov for at afklare om merkantile tillidsrepræsentanter har særlige udfordringer og behov, som E-udvalget skal forholde sig til.
|
|
Der er indkaldt til et virtuelt netværksmøde for merkantile tillids-repræsentanter, hvor man blandt andet kan drøfte, om der er barrierer i forhold til, at merkantile TR’ere kan deltage i regionsmøder, samt om der i øvrigt er særskilte problemstillinger på det merkantile område, som E-udvalget bør forholde sig til.
|
|
|
Administrere aktivitetspuljen |
Aktivitetspuljens midler udmøntes til 4 hovedformål: 1. Til støtte efter ansøgning fra foreninger (initiativpuljen) 2. Støtte til regionsarbejde 3. Støtte til åbne medlemsmøder 4. Støtte til AMU-netværket |
|
E-udvalget behandler ansøgninger fra lokalforeninger og prioriterer i øvrigt midlerne i aktivitetspuljen. |
Aktivitetspuljen understøtter blandt andet medlemsrettede aktiviteter og det regionale samarbejde. Det styrker sammenhængskraften samt den politiske formidlings- og udviklingsproces inden for Uddannelsesforbundet. |
|
Følge op på OK21 og implementeringen på erhvervsskoleområdet |
Hensigten er at sikre, at resultaterne fra OK 21 omsættes til virkelighed på skolerne. |
|
|
Et væsentligt element i bestræbelserne på at skabe bedst mulige løn- og arbejdsvilkår |
|
Overveje om organisationen i Uddannelsesforbundet kan udvikles. |
Løbende fokus på områder som optimering af samarbejdet mellem regioner og E-udvalget, område, de små områder, den organisatoriske håndtering af nye krav via GDPR, organisering mv. |
|
|
En del af det løbende arbejde med at optimere Uddannelsesforbundets organisation. |
|
Ny arbejdstidsaftale |
Arbejdstidsaftale vil være implementeret en stor del af erhvervsskolerne fra den 1.1.2022, og for resten skal den iværksættes fra den 1.8.2022. E-udvalget skal opsamle erfaringer med de hidtidige processer og omsætte dem til inspiration for TR’ere på skoler, hvor gælder fra den 1.8.2022. Derudover starter en ny proces på skoler med kalender årsnorm. |
|
|
Et væsentligt i arbejdet for at optimere medlemmernes arbejdsvilkår |
Der har været afholdt et hybridkursus målrettet medlemmerne om opgaveoversigter. |
Udvikling af kursustilbud |
Forslag til nye kursustilbud er opsamlet sidst i indsatsplanen. E-udvalget skal i perioden omsætte nogle af forslagene til kursustilbud. |
|
Den 3. marts afholdes kursus om opgaveoversigter. Hvad kan medlemmerne bruge opgaveoversigterne til? Kurset afholdes fra kl. 16.00 til 18.00. Den første halve time er det et oplæg fra forbundet, som kan vises på en skærm i lokalforeningerne. Derefter er der 1 times debat i lokalforeningerne, som afsluttes med, at lokalforeninger sender spørgsmål og kommentarer, som forbundet forsøger at besvare i løbet af den sidste halve time. Kurset er et tilbud til lokalforeningerne
Der overvejes et lignende kursus om tidlig pension (Arne-pension).
|
|
|
Whistleblower-ordning og krænkelsessager
|
Hvilke forhold skal TR være opmærksom på i forhold til whistleblower-ordninger og behandlingen af krænkelsessager, der blandt andet kan fremkomme på grund af whistleblower-ordningen? |
|
|
|
|
Seniorpension og øvrige seniorordninger
|
I forbindelse med OK 21 er kommet nye seniorordninger. E-udvalget ønsker at skabe et samlet overblik over ordningen, som et værktøj til både TR’ere og medlemmer. |
|
|
|
|
Vejledning om kvotatimelæreransættelse
|
I juni 2021 udkom et nyt cirkulære for kvotatimelærere. Ministeriet har lovet, at det ledsages af en vejledning. E-udvalget vil forholde sig til vejledningen og informere om konsekvenserne. |
|
|
|
|
Opsamling af viden om den lokale løndannelse
|
Lønstatistikker viser, at der er stor variation mellem skolerne i forhold til udmøntningen af de lokale løntillæg. E-udvalget vil forsøge at afdække, hvorledes den lokale lønudmøntning foregår og på den baggrund overveje behovet for initiativer. |
|
|
|
|
Koordinering af indkøb af merchandise.
|
Regioner og lokalforeninger efterspørger en samlet tilgang til indkøb af merchandise. E-udvalget vil forsøge at indsamle hidtidige erfaringer og understøtte en fælles tilgang. |
|
|
|
|
Udvikling af redskaber/ metoder til at få indsigt i skolernes regnskaber og budgetter
|
E-udvalget vil arbejde for at få udviklet materiale, som kan bistå TR’erne med at få reel indsigt i skolernes budgetter og regnskaber. |
|
|
|
|
Digitalisering |
E-udvalget vil løbende vurdere, om der er behov for at udvikle yderligere materiale om digitalisering, blandt set i lyset af drøftelserne i bestyrelses- og lederorganisationerne. |
|
|
|
|
Løbende opgaver 2021
Opgave |
Baggrund |
Formål |
Aktiviteter |
Kobling til andre aktiviteter i forbundet |
Status |
Afholde 1 TR-kursus |
Overordnet har kurset til formål at sikre løbende uddannelse af målgruppen. Derudover fungerer kurset som et bindeled, dels mellem Uddannelsesforbundet på centralt niveau og TRer fra de respektive skoler, dels mellem de pågældende TRer. |
|
Der afholdes TR-kursus i september/oktober. |
TR-kurserne omhandler aktuelle emner og knytter således an til forbundets uddannelses- og fagpolitiske aktiviteter.
|
|
Følge arbejdet i AMU-netværket, herunder: - at overvåge og forholde sig til udviklingen i AMU-aktiviteten, herunder AMU-programmet - Identificering og organisering af medlemmer med AMU-interesser for at forbedre dialogen indbyrdes og med Uddannelsesforbundet, herunder identificere AMU-interesser. - Test- og prøveproble-matikker på AMU |
Netværkets formål er at drøfte alle relevante spørgsmål (fagpolitiske såvel som uddannelsespolitiske) af betydning for AMU-området med henblik på gensidig inspiration, koordinering, mv. samt udformning og implementering af Uddannelsesforbundets politik. |
|
AMU-netværket afholder løbende møder blandt andet med henblik på planlægning af en AMU-konference |
Netværket kan indgå som sparringspartner i forhold til Uddannelsesforbundets ageren i VEU-rådet og AMU-området generelt |
|
Overvåge og forholde sig til udviklingen i aktiviteten på merkantile område og den organisatoriske integration i Uddannelsesforbundet |
Der er behov for at afklare om merkantile tillidsrepræsentanter har særlige udfordringer og behov, som E-udvalget skal forholde sig til.
|
|
Der til et virtuelt netværksmøde for merkantile tillids-repræsentanter, hvor man blandt andet kan drøfte, om der er barrierer i forhold til, at merkantile TR’ere kan deltage i regionsmøder, samt om der i øvrigt er særskilte problemstillinger på det merkantile område, som E-udvalget bør forholde sig til.
|
|
|
Administrere aktivitetspuljen |
Aktivitetspuljens midler udmøntes til 4 hovedformål: 1. Til støtte efter ansøgning fra foreninger (initiativpuljen) 2. Støtte til regionsarbejde 3. Støtte til åbne medlemsmøder 4. Støtte til AMU-netværket |
|
E-udvalget behandler ansøgninger fra lokalforeninger og prioriterer i øvrigt midlerne i aktivitetspuljen. |
Aktivitetspuljen understøtter blandt andet medlemsrettede aktiviteter og det regionale samarbejde. Det styrker sammenhængskraften samt den politiske formidlings- og udviklingsproces inden for Uddannelsesforbundet. |
|
Følge op på OK21 og implementeringen på erhvervsskoleområdet |
Hensigten er at sikre, at resultaterne fra OK 21 omsættes til virkelighed på skolerne. |
|
|
Et væsentligt element i bestræbelserne på at skabe bedst mulige løn- og arbejdsvilkår |
|
Overveje om organisationen i Uddannelsesforbundet kan udvikles. |
Løbende fokus på områder som optimering af samarbejdet mellem regioner og E-udvalget, område, de små områder, den organisatoriske håndtering af nye krav via GDPR, organisering mv. |
|
|
En del af det løbende arbejde med at optimere Uddannelsesforbundets organisation. |
|
Temaer for E-udvalgets arbejde 2021
Opgave |
Baggrund |
Formål |
Aktiviteter |
Kobling til andre aktiviteter i forbundet |
Status |
Ny arbejdstidsaftale |
Som en del af OK 21, skal der tages stilling til forliget om en ny arbejdstidsaftale på statens område. Uanset hvorledes afstemningen om OK falder ud, vil der være behov for vejledning til TR’erne om, hvorledes drøftelser og forhandlinger om arbejdstid kan tilgås lokalt. |
|
|
Et væsentligt i arbejdet for at optimere medlemmernes arbejdsvilkår |
|
At udarbejde en indstilling til HB om at oprette en fagpolitisk og uddannelsespolitisk vidensbank, der kan være tilgængelig for alle. Herunder at følge udkomme af arbejdet i videnscentrene
|
Indsatsen skal understøtte, at tillidsrepræsentanterne principielt bliver lige så opdaterede på undersøgelser og statistikker, som lederne er det. |
Formålet er mere systematisk at opsamle den viden, der løbende produceres og opsamles. |
|
|
|
Udvikling af nye kursusformer i samarbejde med regionerne
|
Kurser bliver ofte udbudt i de større byer. Derved afskæres de samme medlemmer ofte fra at deltage Et eksempel på en ny kursusform kunne være at kombinere fysiske møder med virtuelle indslag. Man kunne eksempelvis samtidigt afholde møder i flere lokalforeninger, hvor der gives et fælles virtuelt oplæg, som kan danne grundlag for en lokal debat. Der var enighed om, at forslaget bør præsenteres for regionerne samt at regionerne opfordres til at give deres bud på, hvad nye kursusformer bør rumme.
|
I samarbejde med regionerne at udvikle nye kursusformer, hvor man blandt andet kan arbejde med virtuelle indslag på lokale kurser og møder. |
|
|
|
Opdatering og drøftelse af TR-bogen i samarbejde med regionerne.
|
TR-håndbogen er væsentligt redskab for den enkelte tillidsrepræsentant. |
Det skal være så enkelt som muligt for tillids- repræsentanterne at finde relevante oplysninger i TR-håndbogen |
E-udvalget foreslår, at der udarbejdes en video om, hvorledes hjemmesiden er bygget op og hvilke overvejelser har man haft omkring opbygning af hjemmesiden.
|
|
|
Hvordan håndteres ny ansættelser. Får man den oplæring, som arbejdstidsaftalen lægger op til?
|
|
|
|
|
|
Arbejdsmiljøet på skolerne. Hvilke tilbud har skolerne til lærere, der oplever psykiske arbejdsmiljøproblemer. Hvordan udvikler sygefraværet sig? |
|
|
|
|
|
Løbende opgaver 2020
|
||||
Opgave |
Baggrund |
Aktiviteter |
Kobling til andre aktiviteter i forbundet |
Status |
Afholde 2 TR-kurser |
Overordnet har kurserne til formål at sikre løbende uddannelse af målgruppen. Derudover fungerer kurserne som et bindeled, dels mellem Uddannelsesforbundet på centralt niveau og TR'ere fra de respektive skoler, dels mellem de pågældende TR'ere. |
Der afholdes TR-kursus henholdsvis i februar og september. |
TR-kurserne omhandler aktuelle emner og knytter således an til forbundets uddannelses- og fagpolitiske aktiviteter.
|
|
Følge arbejdet i AMU-netværket |
Netværkets formål er at drøfte alle relevante spørgsmål (fagpolitiske såvel som uddannelsespolitiske) af betydning for AMU-området med henblik på gensidig inspiration, koordinering, mv. samt udformning og implementering af Uddannelsesforbundets politik. |
AMU-netværket afholder løbende møder blandt andet med henblik på planlægning af en AMU-konference |
Netværket kan indgå som sparringspartner i forhold til Uddannelsesforbundets ageren i VEU-rådet og AMU-området generelt |
Arbejder blandt med planlægning af AMU-konference. |
Opgave |
Baggrund |
Aktiviteter |
Kobling til andre aktiviteter i forbundet |
Status |
Administrere aktivitetspuljen |
Aktivitetspuljens midler udmøntes til 4 hovedformål:
|
E-udvalget behandler ansøgninger fra lokalforeninger og prioriterer i øvrigt midlerne i aktivitetspuljen. |
Aktivitetspuljen understøtter blandt andet medlemsrettede aktiviteter og det regionale samarbejde. Det styrker sammenhængskraften samt den politiske formidlings- og udviklingsproces inden for Uddannelsesforbundet. |
|
Overvåge og forholde sig til udviklingen i AMU-aktiviteten, herunder AMU-programmet |
Opgaven løses i vidt omfang gennem AMU-netværket, der formidler og sætter udviklingen inden for AMU på E-udvalgets dagsorden efter behov. |
|
Med afsæt i AMU-netværkets anbefalinger at indstille tiltag inden for AMU-området. |
|
Opgave |
Baggrund |
Aktiviteter |
Kobling til andre aktiviteter i forbundet |
Status |
Følge op på OK18 og implementeringen på erhvervsskoleområdet |
Hensigten er at sikre, at resultaterne fra OK 18 omsættes til virkelighed på skolerne. |
|
Et væsentligt element i bestræbelserne på at skabe bedst mulige løn- og arbejdsvilkår |
|
Følge arbejdet i videnscentrene |
Formålet er at forholde sig til uddannelses- og fagpolitiske konsekvenser af arbejdet i videnscentrene. |
|
Et led i indsatsen omkring, at TR’erne lokalt er opmærksomme på muligheder og udfordringer i forbindelse med eksempelvis videnscentrene. |
|
Følge implementeringen af EUD-aftale 2018 |
Formålet er løbende at forholde sig til, hvorledes EUD-aftalen implementeres på ministerielt niveau og i praksis på skolerne |
Sekretariatet orienterer om status på E-udvalgsmøderne.
|
Gensidig orientering mellem E-udvalget og lokalforeningerne om, hvorledes de politiske aftaler omsættes i praksis på skolerne.
|
|
Overveje om organisationen i Uddannelsesforbundet kan udvikles. |
Løbende fokus på områder som optimering af samarbejdet mellem regioner og E-udvalget, integration af det merkantile område, de små områder, den organisatoriske håndtering af nye krav via GDPR, organisering mv. |
|
En del af det løbende arbejde med at optimere Uddannelsesforbundets organisation. |
|
Temaer for E-udvalgets arbejde 2020
|
||||
Tema |
Baggrund |
Aktiviteter |
Kobling til andre aktiviteter i forbundet |
Status |
OK 21 |
Der skal udtages krav til OK 21. E-udvalget skal dels inspirere til drøftelser i regioner og lokalforeninger, dels opsamle tilbagemeldinger derfra. |
|
OK-forhandlinger er en afgørende ramme for medlemmernes løn- og arbejdsvilkår |
|
Opfølgning på lærerkommissionens afrapportering |
Lærerkommissionen offentliggjorde i december 2019 sin rapport om lærerarbejdstid på det kommunale område. E-udvalget drøfter om rapportens konklusioner og anbefalinger kan oversættes til EUD-området. |
|
|
|
Persondataforordning |
E-udvalget følger på processen i forlængelse af, at det er besluttet, at dataansvaret er placeret i forbundet. |
Der afholdes kursus som et element på TR-kurset i februar 2020. |
|
|
Tema |
Baggrund |
Aktiviteter |
Kobling til andre aktiviteter i forbundet |
Status |
Undersøgelse af vilkår for lærernes kompetenceudvikling |
I 2010 blev det obligatorisk for nyansatte lærere at gennemføre DEP’en. Vi oplever i stigende grad, at vores lærere vilkår i den forbindelse er under pres. Fx vurderes det, at lærerne tildeles færre og færre timer til gennemførelse af uddannelsen.
I 2015 blev et kompetenceløft på 10 ECTS-points et krav til alle ”gamle” lærere, der ikke har gennemført en PD. |
|
Fokus på lærerkompetencer, knytter an til målet om kvalitet i erhvervsuddannelserne. Derudover er der fagpolitiske aspekter omkring tilstrækkelig tid til at gennemføre uddannelsen og lærernes oplevelse af, at være klædt på til at løse opgaven. |
|
Videnscentre og digitalisering |
Videnscentrene udløber i 2020, men ledelserne har meget fokus på fortsat vidensdeling, som også rummer det et digitaliseringsperspektiv. E-udvalget drøfter konsekvenserne ud fra uddannelsesmæssige, pædagogiske og fagpolitiske perspektiver. |
|
|
|
Opgave |
Baggrund |
Aktiviteter |
Kobling til andre aktiviteter i forbundet |
Status |
Hvordan håndteres ny ansættelser. Får man den oplæring, som arbejdstidsaftalens bilag 1 lægger op til?
|
|
|
|
|
Arbejdsmiljøet på skolerne. Hvilke tilbud har skolerne til lærere, der oplever psykiske arbejdsmiljøproblemer. Hvordan udvikler sygefraværet sig? |
|
|
|
|
Test- og prøveproblematikker på AMU |
|
|
|
|
Løbende opgaver 2019
|
||||
Opgave |
Baggrund |
Aktiviteter |
Kobling til andre aktiviteter i forbundet |
Status |
Afholde 2 TR-kurser |
Overordnet har kurserne til formål at sikre løbende uddannelse af målgruppen. Derudover fungerer kurserne som et bindeled, dels mellem Uddannelsesforbundet på centralt niveau og TRere fra de respektive skoler, dels mellem de pågældende TRere. |
Der afholdes TR-kursus henholdsvis i februar og oktober. |
TR-kurserne omhandler aktuelle emner og knytter således an til forbundets uddannelses- og fagpolitiske aktiviteter.
|
Begge kurser er gennemført. |
Følge arbejdet i AMU-netværket |
Netværkets formål er at drøfte alle relevante spørgsmål (fagpolitiske såvel som uddannelsespolitiske) af betydning for AMU-området med henblik på gensidig inspiration, koordinering, mv. samt udformning og implementering af Uddannelsesforbundets politik. |
AMU-netværket afholder løbende møder blandt andet med henblik på planlægning af en AMU-konference |
Netværket kan indgå som sparringspartner i forhold til Uddannelsesforbundets ageren i VEU-rådet og AMU-området generelt |
Arbejder blandt med planlægning af AMU-konference. |
Opgave |
Baggrund |
Aktiviteter |
Kobling til andre aktiviteter i forbundet |
Status |
Afholde møde med en region om året |
Formålet med møderne er blandt andet, at E-udvalget kan få regionens budskaber om, hvilke temaer E-udvalget bør behandle, ligesom E-udvalget kan formidle sine budskaber til regionen. |
Der er afholdt møde med Midtregionen den 25. april 2019 og med Sydregionen den 29. oktober. |
Emnerne, der drøftes med regionerne, afspejler den aktuelle politiske dagsorden i Uddannelsesforbundet og de forhold, der er væsentlige for regionerne. |
Der er afholdt møder Midtregionen og Sydregionen. |
Administrere aktivitetspuljen |
Aktivitetspuljens midler udmøntes til 4 hovedformål:
|
E-udvalget behandler ansøgninger fra lokalforeninger og prioriterer i øvrigt midlerne i aktivitetspuljen. |
Aktivitetspuljen understøtter blandt andet medlemsrettede aktiviteter og det regionale samarbejde. Det styrker sammenhængskraften samt den politiske formidlings- og udviklingsproces inden for Uddannelsesforbundet. |
I 2019 er indkommet en ansøgninger fra hen-holdsvis Nordregionen og lokalforeningerne ved EUC Syd og Rybners
Der er afsat midler til regionerne, der løbende anvender deres trækningsret.
Der er ikke planlagt åbne medlemsmøder i 2019.
P.t. har AMU-netværket ikke anvendt midler fra aktivitetspuljen |
Overvåge og forholde sig til udviklingen i AMU-aktiviteten, herunder AMU-programmet |
Opgaven løses i vidt omfang gennem AMU-netværket, der formidler og sætter udviklingen inden for AMU på E-udvalgets dagsorden efter behov. |
AMU-netværket har afholdt møder, men der har ikke været aktiviteter målrettet TR’ere e.a. |
Med afsæt i AMU-netværkets anbefalinger at indstille tiltag inden for AMU-området. |
Der er afholdt møder i AMU-netværket, ligesom E-udvalget har drøftet problematikker i forbindelse med, at de private udbydere fylder stadigt mere på området. |
Opgave |
Baggrund |
Aktiviteter |
Kobling til andre aktiviteter i forbundet |
Status |
Følge op på OK18 og implementeringen på erhvervsskoleområdet |
Hensigten er at sikre, at resultaterne fra OK 18 omsættes til virkelighed på skolerne. |
Arbejdstid- og tilrettelæggelse var hovedtemaet på TR-kurset i oktober 2018. Siden har E-udvalget ikke fulgt op på implementeringen af OK 18. |
Et væsentligt element i bestræbelserne på at skabe bedst mulige løn- og arbejdsvilkår |
Der er ikke direkte fulgt på implementeringen. Medlemsundersøgelsen af arbejdsmiljøet på erhvervsskolerne rummer dog elementer af opfølgning. |
Følge arbejdet i videnscentrene |
Formålet er at forholde sig til uddannelses- og fagpolitiske konsekvenser af arbejdet i videnscentrene. |
Arbejdet i videnscentrene var et tema på TR-kurset i februar. |
Et led indsatsen omkring, at TR’erne lokalt er opmærksomme på muligheder og udfordringer i forbindelse med eksempelvis videnscentrene. |
Blandt andre på Uddannelsesforbundets foranledning er der udarbejdet en modelaftale mellem UBVA og DEG i forhold til ophavsretten. Link til aftalen |
Følge implementeringen af EUD-aftale 2018 |
Formålet er løbende at forholde sig til, hvorledes EUD-aftalen implementeres på ministerielt niveau og i praksis på skolerne |
Sekretariatet orienterer om status på E-udvalgsmøderne.
|
Gensidig orientering mellem E-udvalget og lokalforeningerne om, hvorledes de politiske aftaler omsættes i praksis på skolerne.
EUD-temadagen 02.09.19 for EUD-lærere har bl.a. en status fra ministeriet og udvalgte initiativer fra EUD-aftalen på dagsordenen. |
Der er løbende blevet orienteret om implementering på E-udvalgsmøder.
Uddannelsesforbundet deltager i en række ministerielle arbejdsgrupper i forbindelse med aftalens initiativer. Link til Uddannelsesforbundets høringssvar |
Overveje om organisationen i Uddannelsesforbundet kan udvikles, fx integration af det merkantile område |
Løbende fokus på områder som optimering af samarbejdet mellem regioner og E-udvalget, integration af det merkantile område, den organisatoriske håndtering af nye krav via GDPR mv. |
E-udvalget har blandt andet arbejdet for at udbyttet af TR-kurserne mere direkte anvendes i regionernes arbejde. Integrationen af det merkantile område og håndteringen af GDPR har været tilbagevendende temaer. |
En del af det løbende arbejde med at optimere Uddannelsesforbundets organisation. |
Integrationen af det merkantile område var et tema på møderne med begge regioner, ligesom E-udvalget løbende har fået tilbagemeldinger og behov og status i regionerne. På den baggrund var der tilrettelagt et kursus målrettet de merkantile TR’ere på temakurset. |
Temaer for E-udvalgets arbejde 2019
|
||||
Tema |
Baggrund |
Aktiviteter |
Kobling til andre aktiviteter i forbundet |
Status |
Hvervning og organisering |
Der er en fortsat nedgang i medlemstallene for foreningsområdet. |
Hvervning har været et hovedtema på TR-kurserne i 2018. E-udvalget har opfordret til, at regionerne arbejder videre med emnet. E-udvalget følger op resultaterne på Tr-seminaret i september. |
HB følger og drøfter medlemstallene på hvert HB-møde.
Der er af daglige ledelse nedsat to sekretariatsgrupper, der på foreningsområdet der bl.a. skal arbejde videre med de gode erfaringer med hvervning fra FGU.
|
Der tale om en vedvarende proces.
|
Styrkelse af rammerne for det lokale foreningsarbejde og TRs rolle |
Temaet blev videreført fra 2018. Blandt områderne, der skulle være i fokus blev nævnt: · Samarbejdet ml. TR og AMR · Presset på TR-rollen · Den vanskelige samtale med medlemmer |
E-udvalget har endnu ikke behandlet temaet. |
Generelt har Uddannelsesforbundet fokus på TR’ernes rolle og vilkår, der på flere fronter er under pres på en række skoler. |
Der iværksat en medlemsundersøgelse af arbejdsmiljøet på skolerne. Her er E-udvalgets forventning, at en del af løsningerne på problemerne vil være et styrket samarbejde mellem TR og AMR. |
Tema |
Baggrund |
Aktiviteter |
Kobling til andre aktiviteter i forbundet |
Status |
Behov for krisehjælp til TR’ere? |
Emnet var til debat i E-udvalget i 2018, hvor spørgsmålet blev sendt videre til regionerne for at få en vurdering af, om der er behov for en ordninger, der sikrer krisehjælp til TR’erne. |
Spørgsmålet har været drøftet i regionerne, men der ikke været entydig efterspørgsel efter en krisehjælpsordning. |
Et muligt tiltag for at støtte op TR’ernes udfordringer. |
Der er ikke taget initiativer i 2019 |
Persondataforordning |
E-udvalget har drøftet, hvilke konsekvenser GDPR har for forbundets sagsbehandling på lokalt og centralt niveau |
Der er afholdt et formandsmøde 14.08.19, hvor netop dette emne var på dagsordenen. |
En del af de løbende drøftelser af, hvorledes arbejdsdelingen mellem det centrale og lokale niveau optimeres. |
Meldingerne på formandsmødet 14.08.19 var på dagsordenen på HB-mødet 20.08.19, her blev der truffet beslutning om placeringen af dataansvaret. Link til materiale om persondata |
Udvikling af nye læringsformer gennem kulturforandringer |
Temaet havde til hensigt at formidle udkommet af det såkaldte KUSK-projekt, der fokus på nye læringsformer gennem kulturforandringer. |
Projektet blev formidlet på TR-kurset i februar 2019 |
Et bud på, hvorledes læringsformer kan optimeres og udvikles. |
Afsluttet. Link til materiale om KUSK-projektet |
Opgave |
Baggrund |
Aktiviteter |
Kobling til andre aktiviteter i forbundet |
Status |
Undersøgelse af vilkår for lærernes kompetenceudvikling |
I 2010 blev det obligatorisk for nyansatte lærere at gennemføre DEP’en. Vi oplever i stigende grad, at vores lærere vilkår i den forbindelse er under pres. Fx vurderes det, at lærerne tildeles færre og færre timer til gennemførelse af uddannelsen.
I 2015 blev et kompetenceløft på 10 ECTS-points et krav til alle ”gamle” lærere, der ikke har gennemført en PD. |
Elektronisk undersøgelse blandt foreningsformændene, som primært adresserer spørgsmålet om tid til gennemførelse af uddannelserne. 3 grupper af undervisere fra henholdsvis KP og VIA er blevet interviewet. Fokus har været på lærernes rammevilkår, tilrettelæggelsesmodeller samt lærernes udbytte.
|
Fokus på lærerkompetencer, knytter an til målet om kvalitet i erhvervsuddannelserne. Derudover er der fagpolitiske aspekter omkring tilstrækkelig tid til at gennemføre uddannelsen og lærernes oplevelse af, at være klædt på til at løse opgaven. |
De foreløbige resultater blev præsenteret på TR-kurset i oktober 2019. Undersøgelsen fortsætter.
|
Digitalisering |
Der kan være mange didaktiske og pædagogiske følgeproblemstillinger, når det kommer til digitalisering af undervisningen.
Der bør også rettes en opmærksomhed mod, hvad digitaliseringen betyder for lærernes arbejdsvilkår |
Det nye videnscenter for it i undervisningen (CIU) deltager med et oplæg om deres Learning Factories på E-udvalgsseminaret september 2019. |
Fyraftensmøder 2019 – Århus, Ålborg, Kolding og Lyngby (gratis for medlemmer)
Udvikling af forslag til tværgående politikpapir vedr. digitalisering.
Uddannelsesforbundet har tidligere samarbejdet med DEG om den digitale erhvervsskole. |
Det afklares, hvilke skoler der deltager i projektet og der gives en orientering om projektet via TR-posten.
|
Opgave |
Baggrund |
Aktiviteter |
Kobling til andre aktiviteter i forbundet |
Status |
Unge og ungdomskultur |
Viden omkring unge og ungdomskultur har betydning for arbejdet med at etablere fællesskaber og ungdomsmiljøer på uddannelserne.
|
DCUM er på programmet på E-udvalgsseminaret den 4.-5. september.
|
Sekretariatet har indledt en dialog med DCUM. Formålet er at afdække de fælles interesseflader.
Uddannelsesforbundet er medlem af CEFU og følger centrets arbejde. |
(DCUM) har lavet en undersøgelse om Mobning og Fællesskaber på EUD - set fra et elevperspektiv. DCUM har orienteret E-udvalget om undersøgelsen. E-udvalget har besluttet, at der orienteres via TR-posten og medlemsposten og eventuelt medlemsbladet med henvisning til rapporten samt oplysninger om de lovgivningsmæssige forpligtelser omkring mobning.
Derudover formidles debatten til regionerne.
Endelig bør det overvejes, om emnet kan danne grundlag for et kursustilbud målrettet medlemmer. Link til materiale fra DCUM
|
Arbejdsmiljøet på skolerne |
Mange lærere er pressede. Kan E-udvalget give bud handlingsorienterede initiativer, der kan medvirke til afhjælpe problemerne? |
Der er gennemført en medlemsundersøgelse af arbejdsmiljøet på erhvervsskolerne. Med afsæt i undersøgelsen og erfaringerne med professionel kapital er der på TR-kurset i oktober givet en beskrivelse af status, samt forslag til, hvorledes arbejdsmiljøet kan forbedres. |
|
Emnet blev behandlet på TR-kurset i oktober med henblik på, at give TR’ere redskaber og dokumentation, som kan anvendes til at sætte emnet på den lokale dagsorden.
E-udvalget følger på, om undersøgelsen skal afføde yderligere initiativer. |
E-udvalget indsatsplan i 2018:
Løbende opgaver:
Bud på emner til tematisk behandling:
E-udvalget har en aktivitetspulje, hvor foreningerne kan søge støtte til aktiviteter. Puljens midler udmøntes til fire hovedformål:
Der er ikke på forhånd fastlagt bestemte krav til aktiviteternes form og indhold. Det er dog en betingelse, at aktiviteten ligger inden for Uddannelsesforbundets formål, og det ses gerne, at aktiviteterne understøtter Uddannelsesforbundets politiske initiativer
Der kan søges til f.eks.:
Ansøgninger om driftstilskud til små foreninger vurderes ud fra behov for at få tilskud, og hvilke formål og aktiviteter pengene skal bruges til. Medlemstal, antal med tillidsrepræsentantbeskyttelse, lokalt kontingent samt antal uorganiserede kan inddrages i vurderingen.
Ansøgninger om støtte til aktiviteter skal indeholde både en beskrivelse og et budget for aktiviteten.
Ansøgninger til initiativpuljen behandles løbende.
Der anvendes følgende normer for bevillinger fra initiativpuljen:
Der udmeldes årligt en trækningsret til regionerne.
Forbundet yder et tilskud på max. 770 kr. pr. fremmødt deltager til åbne medlemsmøder, der tilrettelægges som et todages arrangement med en enkelt overnatning, og max. 385 kr. pr. dagmøde.
Der ydes årligt op til kr. 30.000 i støtte til AMU-netværket.
Hovedbestyrelsen har fastlagt en politik for valg af kursussteder til kurser, møder o. lign. Politikken gælder for alle niveauer i forbundet. Dvs. at regioner og foreninger fremover bør vælge kursussteder inden for rammerne af forbundets politik.
Ved valg af kursussteder skal alle 3 følgende kriterier være opfyldt:
Foreningerne i region Midt-Nord, Syd og Sjælland afholder hvert andet år åbne medlemsmøder.
Hovedbestyrelsen fastsætter en rammevedtægt for foreningerne. Inden for denne fastsætter foreningerne selv deres egne vedtægter.
Antal: 33
Valgte kategorier: forbundets møder, kurser og konferencer, møder, tr-uddannelse
Valgte typer: EUD og AMU