Processen ved valg af tillidsrepræsentant

Der skal vælges TR og eventuelt også TR-suppleant hvert andet år. Læs om processen her. 

Der er få, men vigtige ting, du og dine kolleger skal være opmærksomme på, når der skal vælges TR.

Valget kan gennemføres i forbindelse med generalforsamlingen i jeres klub eller forening på arbejdspladsen, men det er vigtigt, at alle kolleger på overenskomsten bliver oplyst om, hvor og hvornår valget foregår.  

Husk dette, når I skal afholde valg 

  • Aftal, hvem der står for det praktiske med at gennemføre valget. 

  • Oplys alle medarbejdere om, hvor og hvornår valget foregår. 

  • Oplys medlemmerne om, hvornår fristen er, hvis man vil stille op som kandidat. Kun medlemmer kan stille op. Giv en frist på omkring 14 dage. 

  • Husk også, at informere medarbejdere på orlov, uddannelse og ferie. De har også stemmeret. 

  • Hvis der er flere kandidater, skal der være en afstemning. Offentliggør kandidaternes navne inden valget. 

  • Omdel stemmesedler til kollegerne. Den med flest stemmer er valgt.  

Hvis der kun er opstillet én kandidat, er der ikke krav om at gennemføre en afstemning. Tal med Uddannelsesforbundet, hvis I er i tvivl om, hvad der vil være bedst. 

Efter valget 

Resultatet af valget skal offentliggøres til kollegerne.  

Vi anbefaler, at du umiddelbart efter valget også informerer ledelsen om, at du er valgt. 

Når du er valgt, skal du indberette dit valg til Uddannelsesforbundet. Det gælder både ved nyvalg og genvalg. Uddannelsesforbundet giver besked til din ledelse om valget.  Valget er først gyldigt, når Uddannelsesforbundet har godkendt det og meddelt det skriftligt til din arbejdsplads. 

Som udgangspunkt træder din beskyttelse som tillidsrepræsentant i kraft, når du har informeret ledelsen om valget. Men ledelsen har formelt en frist på tre uger, efter at de har modtaget den skriftlige meddelelse fra Uddannelsesforbundet, til at gøre indsigelse imod valget. 

Typiske spørgsmål om valg af TR