Fysisk arbejdsmiljø

Et godt, fysisk arbejdsmiljø er altafgørende for din og dine kollegers trivsel på arbejdspladsen. Læs mere her.

Det fysiske arbejdsmiljø er de omgivelser og redskaber, du arbejder i og med. Inden for undervisning tænkes der med det fysiske arbejdsmiljø primært på støj, lys, luft, og indeklimaet generelt.

Men hvad kan du egentlig som underviser eller vejleder kræve af dit fysiske arbejdsmiljø?

Du kan stille krav til dit arbejdssted

De senere år har der blandt andet været fokus på indretning af faste arbejdspladser på skolerne, hvor lærerne kan forberede sig. Det stiller krav til arbejdsstedet og arbejdspladsens indretning. Udover mødelokaler og hvilerum er der behov for individuelle arbejdspladser med adgang til pc, telefon, opbevaring af materialer.

Uddannelsesforbundet har sammen med en række andre lærerforbund og bygherrerådgivervirksomheden Bascon A/S udarbejdet en inspirationsguide.

Guiden kan hjælpe til en dialog mellem undervisere og ledelse om, hvordan man lokalt kan indrette arbejdspladserne, så der bliver et godt fysisk arbejdsmiljø.

Du kan finde guiden her

Hvad hvis du arbejder hjemme?

Arbejdsmiljøloven gælder også for distancearbejde. Det betyder, at arbejdsgiveren også har ansvaret for, at arbejdsforholdene i orden, når du arbejder hjemme hos dig selv.

Du kan finde råd til dit arbejdsmiljø i hjemmet og læse mere om de gældende krav på BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljøs temaside:

Arbejdsmiljø i hjemmet

Forebyg smerter i din undervisning

Mange undervisere døjer med smerter i nakke, skuldre og ryg. Det kan der gøres noget ved.

Symptomer, som du bør reagere på, er blandt andet:

• Ømhed, spændinger og myoser i arme, skuldre og nakke – måske kombineret med hovedpine og rygsmerter.
  • Smerter i ydersiden af albuen og i håndleddene.
  • Prikken, snurren og følelsesløshed i fingre og hænder.
  • 'Tunge arme' og en diffus følelse af træthed i underarmen og hånden.
  • Kolde og ømme hænder og led.

BrancheFællesskabet For Arbejdsmiljø har lavet en udførlig side om ergonomi og fysisk arbejdsmiljø, hvor du kan finde råd til, hvad du som underviser på de enkelte undervisningsområder skal være opmærksom på.

Forebyg smerter: Skab variation i din undervisning