Store forskelle i frafald på EUD

Frafald er ikke bare frafald. To undersøgelser tager fat på nuancerne i frafald på EUD og giver bud på, hvordan skolerne kan sætte ind. Forskelle i frafald kræver nemlig også forskelle i tiltag.
Frafald og årsager til det på erhvervsuddannelserne er mange forskellige ting - men trivsel og tilhørsforhold til skolen er vigtige på tværs. Modelfoto: Jens Bach

Hele to nye rapporter tager fat på frafaldet på erhvervsuddannelserne, og hvad der kan gøres for – eller inspirere til – at holde fast i eleverne på EUD, så der kan komme flere uddannede faglærte i fremtiden.

Begge undersøgelser viser, at frafaldet er endda meget stort på erhvervsuddannelserne – men at der er store forskelle i frafald på uddannelserne, på skolerne, elevgruppen og årsagerne.

I den ene undersøgelse har Danmarks Evalueringsinstitut samlet centrale pointer fra forskning og undersøgelse om frafald og trivsel på EUD. Blandt andet har man fokuseret på de hovedområder, hvor det største frafald sker. EVA har også samlet den viden, der er, om trivsel på tværs af forskning og udviklingsprojekter om elevernes sociale, faglige, mentale og fysiske trivsel på EUD. Den tager afsæt i EVA’s undersøgelse om elevtrivsel på erhvervsuddannelserne fra 2021 og er suppleret med relevant skandinavisk litteratur om emnet.

Relationen vigtig på tværs

Den anden undersøgelse, som VIVE har foretaget for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, giver et nuanceret overblik over de store forskelle på, hvem der falder fra på erhvervsuddannelserne, hvorfor – og derfor på, hvilke tiltag, der kan være nyttige. Blandt andet har man brugt skoler med lavt frafald som en slags best practice.

Undersøgelsen viser, at frafaldet på EUD er størst på grundforløb 2 og i overgangen til hovedforløbet – 36 procent. Men med markante forskelle i årsager, uddannelsessteder og elevgrupper. Den viser for eksempel, at yngre EUD-elever samt EUX-elever falder mindre fra end ældre elever, og at elever med uddannelsespålæg falder markant mere fra end de øvrige elevgrupper.

Når der er så store forskelle, er det derfor afgørende at se på, hvad der for den enkelte elev trækker i retning af frafald og fastholdelse, lyder det i undersøgelsen. Den viser dog på tværs og i gennemsnit, at især relationen til blandt andre lærere og tilhørsforholdet til skolen er et kerneelement.

Rapporten Frafald på erhvervsuddannelserne. En undersøgelse af frafaldsmønstre, frafaldsårsager og tiltag til fastholdelse er bestilt af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

Sagen kort

Der har været stort fokus på frafaldet på erhvervsuddannelserne - to nye rapporter samler viden og nuancerer frafaldet.