Søges: Ansøgere til rekordstor værkstedspulje

Nordea-fonden uddeler nu 100 millioner kroner til FGU- og erhvervsskoler. Den største pulje i fondens historie, som har fokus på bæredygtighed, og som du kan søge.

Den grønne omstilling bygger ikke sig selv. Den kræver skoler med moderne værksteder, laboratorier, innovationsrum – OG kompetenceudvikling af lærerne. Det bidrager Nordea-fonden nu til ved at uddele en rekordstor pulje på 100 millioner kroner, som FGU- og erhvervsskoler kan søge.

- Værkstedspuljen er vores bidrag til at højne kvaliteten og øge gennemførelsen på håndværksuddannelserne og FGU. Vi ønsker at sende et stærkt signal til unge om, at faglige uddannelser er vigtige og værdifulde, siger Henrik Lehmann Andersen, som er administrerende direktør i Nordea-fonden, i en pressemeddelelse.

Nordea-fonden stiller krav om, at alle ansøgninger fokuserer på bæredygtighed. Der kan for eksempel søges støtte til maskiner og udstyr, der bidrager til mindre klimabelastning, grøn omstilling eller på anden måde klæder eleverne på til bæredygtig praksis. Derfor kan puljen også søges til kompetenceløft af lærerne.

Det kan mærkes på fravær og frafald

Det fysiske miljø betyder rigtig meget for de unges læring og trivsel, siger uddannelsesleder på Håndværk og teknik Carsten Heigren fra Roskilde Tekniske Skole. Her opgraderede man værkstedsfaciliteterne i 2020.

- Og det kan vi tydeligt mærke i forhold til både fravær og frafald, siger han i pressemeddelelsen.

På FGU Aarhus hilses værkstedspuljen ligeledes velkommen af direktør Claus Bentsen. De cirka 500 elever har et nedslidt metalværksted fra 1990’erne, som man gerne vil have opjusteret:

- Vi kan også blive mere digitale og bæredygtige med både udstyr og lærerkompetencer, siger han, som derfor er glad for, at puljen også kan søges til et kompetenceløft af underviserne. Et mere inspirerende undervisningsmiljø er ”trædestenen” til, at flere FGU-elever får lyst til at videreuddanne sig, mener han.

Mere om Værkstedspuljen

• Der kan søges indtil 26. oktober 2023
  • Der kan søges til projekt fra 1 million kroner og op pr. projekt
  • Der kan søges af FGU-skoler og Erhvervsskoler med fag inden for Teknologi, byggeri og transport, fødevarer, jordbrug og oplevelser samt kontor, handel og forretningsservice.