Medlemmerne har stemt ja til OK24-resultatet i kommunerne

Der var 92 procent ja-stemmer fra medlemmerne til de nye overenskomster for ungdomsskolelærerne, de kommunalt ansatte lærere i sprogcentrene og vejlederne fra beskæftigelsesområdet. I løbet af 2024 stiger medlemmernes løn omkring 5,74 procent.

Det blev et ja fra 92 procent af Uddannelsesforbundets medlemmer på de kommunale områder, da de afgav stemmer i forhold til de nye kommunale overenskomster. Overenskomstperioden løber fra 1. april 2024 til 31. marts 2026.

Stemmeresultaterne fra Uddannelsesforbundets medlemmer lægges denne gang sammen med resultater fra de øvrige overenskomstområder i kommunerne til et samlet OK24-resultat. Det blev aftalt at benytte de såkaldte sammenkædningsregler ved den trepartsaftale, som gav udvalgte faggrupper med særlig stor mangel på arbejdskraft et løft i lønnen. Trepartsaftalen mellem regeringen, FH og de offentlige arbejdsgivere blev indgået, før forhandlingerne om OK24 gik i gang.

- Det blev både et ja fra Uddannelsesforbundets medlemmer og samlet set fra fagforbundene. Det er vi selvfølgelig glade for i Uddannelsesforbundet. De nye overenskomster giver i løbet af 2024 en lønstigning på omkring 5,74 procent. Det har været vigtigt for os, at OK24-resultatet imødekommer en del af tabet i reallønnen, der er konsekvensen af de seneste år med en høj inflation, siger formand Hanne Pontoppidan.

Hun glæder sig samtidig over, at stemmeprocenten ved denne overenskomstafstemning er højere blandt Uddannelsesforbundets medlemmer end i 2021.

Lønstigning kommer i to portioner i år

Fra 1. april stiger lønnen og pensionsindbetalingerne med fire procent for kommunalt ansatte.

Det er dog muligt, at lønstigningen først kan ses på den lønseddel, der gælder for maj. De kommunale arbejdspladser skal nemlig have tid til at få indregnet OK24-resultatet i de enkelte medarbejderes lønudbetalinger.

Hvis lønstigningen ikke er med på lønsedlen for april, så vil den blive udbetalt med tilbagevirkende kraft i en af de efterfølgende måneder.

I oktober kommer der endnu en lønstigning, som er baseret på reguleringsordningen – den ordning, der skal sikre, at den private og offentlige lønudvikling følges ad. Her forventes der en lønstigning på 1,74 procent til de kommunalt ansatte.

I løbet af 2025 kommer der tre mindre lønstigninger til de kommunalt ansatte. Det gælder blandt andet en tillægsstigning til Uddannelsesforbundets overenskomstområder. Tillægget stiger med et fast kronebeløb

Hvad indeholder OK24-aftalen?

På siden herunder kan du læse mere om, hvad de nye overenskomster betyder for dig som kommunalt ansat. Her kan du også se, hvornår tillægsstigningen, som Uddannelsesforbundet har forhandlet hjem, og andre generelle lønstigninger træder i kraft.