Tjekliste til dig, der overvejer pension

Når du nærmer dig pensionsalderen, kan der være flere ting, som det er godt at overveje og undersøge, inden du beslutter, hvornår du ønsker at gå på pension. Find råd og inspiration på siden her.

Herunder kan du med udgangspunkt i en række spørgsmål finde råd til, hvad du kan undersøge og overveje, før du beslutter, om du skal pensioneres eller blive på arbejdsmarkedet.

Brug dem som en tjekliste, hvis det kan være en hjælp for dig

Hvordan er din økonomiske situation?

Få styr på, hvor meget du har indbetalt til din pensionsopsparing, og hvad det vil give af økonomisk råderum månedligt, hvis du vælger at gå på pension.

Du kan få overblik over dine pensionsordninger på
pensionsinfo.dk. Her ligger også oplysninger om ATP og Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD).

Gå til pensionsinfo.dk

Vær opmærksom på, at pensionsinfo ikke viser tjenestemandspensioner fra det kommunale område. Er det relevant for dig, skal du kontakte den kommune, du var ansat i.

På pensionsinfo kan du blandt andet se, hvor meget dine pensioner udgør ved forskellige pensionsaldre. Både ved din officielle folkepensionsalder, men du kan lade den regne på, hvad du kan få udbetalt om måneden, hvis du går på pension tidligere eller senere.

Når du har et godt overblik over, hvor meget du har opsparet til pension, kan du tjekke følgende:

• Er der mulighed for at gå på efterløn?

• Er der en tjenestemandspension?

• Er der opsparing i din bolig?

Vurder herefter, om dit økonomiske råderum passer til dine behov, eller om du måske har brug for at blive længere på arbejdsmarkedet.  Her kan det være en god idé at lægge et budget, der tager højde for fremtidige udgifter og indkomster.

Du kan søge rådgivning omkring din pensionsordning og -opsparing i dit pensionsselskab eller hos din bankrådgiver.

Overvejer du at gå på efterløn?

Efterløn kræver, at du har indbetalt til en efterlønsordning.

Har du det, og overvejer du at gå på efterløn, skal du:

• Undersøge hos din a-kasse, hvornår du tidligst kan gøre det. I dag er tidspunktet individuelt og blandt andet afhængigt af din alder, dit helbred og dit timetal.

• Bede din a-kasse lave en beregning af, hvad du kan få i efterløn efter modregning af pensioner.

• Overveje, om du har lyst til at arbejde samtidig med efterlønnen. I givet fald har du måske mulighed for at få fleksibel efterløn.

Er du født før 1956, kan du undersøge, om det kan svare sig at blive længere på arbejdsmarkedet og opnå større efterløn og lempeligere modregning.

Hvornår skal du på folkepension?

Alderen for folkepension afhænger af dit fødselsår. Du kan se en oversigt her på star.dk.

Oversigt over alderen for folkepension

Hvis du ønsker at gå på pension tidligere, skal du aftale finansiering med dit pensionsselskab. Udbetalingerne af folkepension vil først træde i kraft, når du når pensionsalderen. Husk at ansøge.

Hvis du ønsker at blive længere på arbejdsmarkedet, så har du mulighed for at ansøge om folkepension og derefter søge om udskydelse – det kaldes i fagsprog opsættelse. Din folkepension vil blive hævet seks procent pr. år, du bliver længere på arbejdsmarkedet.

Når du ønsker at gå på pension, skal du være opmærksom på:

• At du skal søge om at få din folkepension. Den kommer ikke automatisk.

Det er vigtigt at være godt forberedt på pensionen. Det kan være en hjælp at tage sig tid til at reflektere over spørgsmålene herunder, når du nærmer dig din pensionsalder. Det kan forhåbentlig hjælpe dig med at træffe informerede beslutninger og sikre en smidig overgang til dit næste kapitel i livet.

Hvordan er din helbredsmæssige situation?

Tænk over din sundhed og dit helbred. Hvor mange år endnu tror du, at du kan holde til at arbejde?

Overvej også, om du har behov for at tegne forsikringer, der kan dække eventuelle helbredsmæssige behov i løbet af din pension.

Hvilken overgang fra arbejde til pension ønsker du?

Overvej, hvordan du vil håndtere overgangen fra arbejdslivet til tilværelsen som pensionist. Det kan være en stor forandring. Derfor kan det være godt, at du tager dig tid til at tænke over dine forventninger og planer for den periode.

Du kan blandt andet også overveje, om en gradvis overgang, deltidsarbejde eller frivilligt arbejde kan være noget for dig.

Hvilke praktiske ting, skal der styr på?

Få styr på, om der er vigtige dokumenter som forsikringspolicer, testamente, skatteoplysninger eller andre juridiske erklæringer og administrative papirer, der skal styr på i forbindelse med pension.

Brug for råd og vejledning?

Vi anbefaler, at du kontakter dit pensionsselskab for rådgivning om din situation, så snart du nærmer dig pensionsalderen.

Pensionforalle.dk kan du også finde en tjekliste med råd og vejledning.

Bliv medlem af seniorgruppen

Uddannelsesforbundets seniorgruppe er for medlemmer over 60 år, der er gået på efterløn eller pension. Gruppen giver mulighed for at bevare et fagligt fællesskab og kontakt til tidligere kolleger og medlemmer af Uddannelsesforbundet.