Regler ved udbud og virksomhedsoverdragelse

Når en offentlig myndighed ønsker at konkurrenceudsætte en bestemt opgave, bliver opgaven sendt i udbud. Læs, hvilke konsekvenser det har for de ansatte.

Kommuner og statslige virksomheder kan vælge at sende offentlige opgaver i udbud. Det kaldes også konkurrenceudsættelse.  Inden for Uddannelsesforbundets områder er det primært sprogcentrenes danskuddannelse, som oplever konkurrenceudsættelse.

Et udbud kan være offentligt, hvor alle kan byde. Det kan også gennemføres ved at udvalgte aktører inviteres til at byde på opgaven.

På baggrund af bud og de opstillede kriterier vælges en ny leverandør til opgaven for en bestemt periode.

Er du ansat inden for et område, som konkurrenceudsættes, risikerer du at skifte arbejdsgiver med jævne mellemrum, og i værste fald kan du miste dit arbejde. Det kan ske, hvis kommunen ikke har stillet krav om, at en ny arbejdsgiver overtager medarbejderne. Ønsker den nye arbejdsgiver ikke at overtage dig og dine kolleger, bliver I opsagt.

I praksis er det dog ofte sådan, at mange medarbejdere bliver ansat på ny af den arbejdsgiver, der vinder udbuddet.

Hvilke regler gælder ved virksomhedsoverdragelse?

Ansætter den nye arbejdsgiver en stor del af de tidligere ansatte, så skolen mere eller mindre intakt fortsætter, bare med ny arbejdsgiver, så kan der kan være tale om virksomhedsoverdragelse. Det vil dog kræve, at en række andre faktorer også gør sig gældende.

Ved en virksomhedsoverdragelse er der en vis beskyttelse af jer medarbejdere.

Din nye arbejdsgiver vil for eksempel skulle overtage rettigheder og forpligtelser omkring dine løn- og arbejdsforhold - minimum indtil den gældende overenskomst udløber. Det betyder, at du i hvert fald i en vis periode er beskyttet mod lønnedgang eller andre forringede vilkår hos den nye arbejdsgiver.

Den dag, overenskomsten med din tidligere arbejdsgiver udløber, vil det imidlertid være den nye arbejdsgivers vilkår, der gælder, medmindre du eller Uddannelsesforbundet har lavet en anden aftale med arbejdsgiveren.

Kontakt os

Vi anbefaler, at du altid kontakter Uddannelsesforbundet, hvis du oplever konkurrenceudsættelse eller virksomhedsoverdragelse.