Fyret eller i fare for det?

Uanset om der er varslet fyringsrunde på din arbejdsplads, eller du allerede er blevet præsenteret for en fyreseddel, kan du blive klogere på dine rettigheder her.

I Uddannelsesforbundet står vi klar til at hjælpe medlemmer, som oplever at blive afskediget. Vi kan blandt andet rådgive og vurdere, om din fyring er saglig, og om alle regler er fulgt.

Det gør vi typisk i samarbejde med din tillidsrepræsentant (TR). Ofte vil du have en tæt dialog med din TR i forbindelse med en afskedigelse, men du er også altid velkommen til selv at søge hjælp og rådgivning i Uddannelsesforbundets sekretariat.

Det kan vi hjælpe dig med

Når vi hjælper medlemmer, der er blevet opsagt, tjekker vi blandt andet, om:

4 råd: Husk dette, når du modtager en afskedigelse

Skriv kun under på, at du har modtaget din afskedigelse

Ledelsen vil eventuelt bede dig kvittere for, at du har modtaget opsigelsen. Det vil være okay, at du med din underskrift bekræfter modtagelsen af opsigelsen. Vi anbefaler dog, at du ikke skriver under på andet, før du har haft kontakt med Uddannelsesforbundets sekretariat.

Gå ikke hjem, medmindre det er aftalt

Det er helt naturligt at være vred, oprevet og ked af det efter en fyring, og du har sikkert mest af alt have lyst til at tage hjem. Så længe arbejdstiden ikke er slut, er det dog vigtigt, at du opfylder dine forpligtelser. Bliv derfor på arbejdspladsen, hvis du ikke har aftalt andet med din arbejdsgiver. Er du ikke i stand til at arbejde videre, kan du melde dig syg.

Undlad at bryde din tavshedspligt eller loyalitet

Frem til din fratrædelse er du forpligtet til at være loyal over for din arbejdsgiver. Det vil sige, at du ikke må:

• Tale dårligt om din arbejdsgiver.

• Videregive fortrolige oplysninger.

• Modsætte dig arbejdsopgaver.

Kontakt din TR og Uddannelsesforbundet

Det er en svær situation at stå i, når man bliver afskediget. Derfor vil vi anbefale, at du søger hjælp og rådgivning hos din TR og Uddannelsesforbundets sekretariat.

Herunder finder du svar på en række typiske spørgsmål om afskedigelse.

Kan jeg klage over en fyring?

I forbindelse med din afskedigelse bliver du præsenteret for en begrundelse.

Hvis du ikke mener, at begrundelsen er reel, eller du af andre årsager er uenig i afskedigelsen, bør du eller din TR kontakte Uddannelsesforbundets sekretariat.

I disse tilfælde kan du klage over en afskedigelse.

Hvilke pligter og rettigheder har jeg i opsigelsesperioden?

Som udgangspunkt er forventningen, at du passer dit arbejde på sædvanlig vis i opsigelsesperioden.

Er du ansat inden for det statslige eller det kommunale område, har du dog ret til at holde fri med løn til jobsøgning, jobsamtaler og anden jobsøgning i det omfang, at det ikke kan placeres uden for arbejdstiden.

Er du privatansat har du kun samme rettighed, hvis arbejdspladsen følger funktionærlovens regler. Din TR eller Uddannelsesforbundets sekretariat kan hjælpe dig med at afklare, hvad dine rettigheder er.

Kan jeg blive fritstillet?

Du har ikke krav på fritstilling. Det betyder, at du skal arbejde i din opsigelsesperiode.

Uddannelsesforbundet kan i nogle tilfælde forhandle en fritstilling igennem til et afskediget medlem. Det afhænger ofte af baggrunden for opsigelsen.

Vi har også mulighed for at forhandle om andre vilkår i opsigelsesperioden. Det kan for eksempel være muligheden for at tage kursus eller anden uddannelse.

Får jeg en fratrædelsesgodtgørelse?

Du skal have været ansat på stedet i mere end 12 år for at få en fratrædelsesgodtgørelse. Godtgørelsen bliver udbetalt, når du fratræder din stilling.

• Ved ansættelse i 12 år modtager du en godtgørelse svarende til en månedsløn.

• Ved ansættelse i 17 år modtager du en godtgørelse svarende til tre måneders løn.

Retten til fratrædelsesgodtgørelse kræver, at der er tale om uafbrudt ansættelse. 'Huller' i ansættelsen, der alene skyldes ferieperioder, kan efter konkret vurdering betragtes som uafbrudt ansættelse.

Du er velkommen til at indsende oplysninger om din ansættelse, hvis du ønsker, at Uddannelsesforbundet tjekker, om du har krav på en fratrædelsesgodtgørelse. Det kan være nuværende og tidligere ansættelsesbreve.

Har jeg mulighed for at indgå en frivillig fratrædelsesordning?

Din overenskomst giver dig mulighed for at indgå en aftale om frivillig fratrædelse, hvis der er varslet afskedigelser på grund af nedskæringer. I en aftale om frivillig fratrædelse kan indgå en fratrædelsesgodtgørelse. Det kan for eksempel være en ekstraordinær indbetaling til pensionsordningen, et fratrædelsesbeløb eller tjenestefrihed med løn.

Kontakt Uddannelsesforbundets sekretariat, hvis du ønsker at høre nærmere om muligheden for en fratrædelsesordning.

Hvor lang tids opsigelse har jeg?

Du skal have skriftlig meddelelse om afskedigelsen inden månedens udgang, hvis opsigelsen skal gælde fra førstkommende måned.

Er du ansat på det kommunale eller det statslige område følger opsigelsesvarslerne funktionærloven. Det betyder, at opsigelsesperioden kan være alt fra en måned til et halvt år.

De fleste af Uddannelsesforbundets overenskomster på det private område følger også funktionærlovens opsigelsesvarsler. Kontakt Uddannelsesforbundets sekretariat, hvis du er i tvivl, om det gælder din arbejdsplads.

Se opsigelsesvarsler i funktionærloven herunder

Længden af ansættelsen Opsigelsesvarsel
I prøvetiden (max tre måneder) 14 dage
Under seks måneder En måned
Inden udgangen af
to år og ni måneders ansættelse
Tre måneder
Inden udgangen af
fem år og otte måneders ansættelse
Fire måneder
Inden udgangen af
otte år og syv måneders ansættelse
Fem måneder
Over otte år og syv måneder Seks måneder

Vær opmærksom på, at for EUD-lærere kan prøvetiden være op til to år. Opsigelsesvarslet på 14 dage inden for prøveperioden gælder ikke for EUD-lærere. Her opsigelsesvarslet minimum en måned inden for de første seks måneder.

Er du EUD-lærer og ansat før 1995, tjenestemand eller tjenestemands lignende ansat, så kontakt din TR eller Uddannelsesforbundets sekretariat for at få afklaret, hvilket opsigelsesvarsel der gælder for dig.