Psykisk arbejdsmiljø

Dit psykiske arbejdsmiljø er et samspil mellem psykologiske og sociale forhold på dit job. Det handler om det arbejde, som du udfører, rammerne for det og dit forhold til din chef og dine kolleger. Samspillet mellem de forhold kan påvirke dit psykiske helbred på både godt og ondt.

Som underviser og vejleder arbejder du med mennesker. Derfor kan det næsten ikke undgås, at du oplever følelsesmæssige krav i jobbet.  

Lige så givende og berigende det kan være at støtte og guide andre i deres udvikling og læring, lige så udfordrende og krævende kan det være.  

Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på det psykiske arbejdsmiljø og din mentale trivsel. 

I Uddannelsesforbundet vil vi gerne sikre os, at du har de bedst mulige arbejdsbetingelser – herunder et sundt og trygt psykisk arbejdsmiljø. Derfor har vi her samlet nogle råd til dig. 

Hvad er et godt psykisk arbejdsmiljø? 

  • At der er en god balance mellem arbejdet, rammerne og forudsætningerne.  
  • At der er en fælles forståelse af de opgaver, som du, dine kolleger og din ledelse skal løse sammen. 
  • At arbejdsopgaverne giver mening for dig – og at du har indflydelse på dem.  
  • At du oplever støtte og anerkendelse fra din leder og dine kolleger.  
  • At du føler dig tryg nok til en åben dialog, hvor I kan være kritiske, tale om fejltrin eller barrierer, uden at risikere at blive straffet eller ydmyget.  
  • At du får tilpas med information om kommende forandringer og bliver inddraget i, hvordan de bliver planlagt og gennemført.  

Hvad er et dårligt arbejdsmiljø? 

Det kan være svært at sætte fingeren på, hvad der helt præcist udgør et dårligt psykisk arbejdsmiljø.  

Men det er vigtigt, du kender tegnene og er opmærksom. Nogle af de signaler, du bør holder øje med på arbejdspladsen, er: 

  • Højt sygefravær og stor udskiftning blandt kollegerne. 
  • Konflikter og samarbejdsproblemer. 
  • En kultur med meget brok og utilfredshed. 
  • Tidspres. 
  • Mobning og en hård tone. 

Hvad gør jeg, hvis mit psykiske arbejdsmiljø er dårligt? 

Du har rettigheder – også hvad angår dit psykiske arbejdsmiljø. Arbejdsgiveren har pligt til – og ansvar for – at sørge for, at medarbejdere ikke bliver syge eller kommer til skade på grund af problemer i det psykiske arbejdsmiljø. Det betyder, at din leder skal sikre, at du kan gå på arbejde i et sundt psykisk arbejdsmiljø.   

Ledelsen kan dog ikke skabe et godt psykisk arbejdsmiljø alene. Det er en fælles opgave på arbejdspladsen, som det er helt afgørende, at I samarbejder om. 

Et godt psykisk arbejdsmiljø forudsætter en løbende indsats af ledelse og medarbejdere. Hvis du oplever udfordringer i det psykiske arbejdsmiljø, er det vigtigt at tage hånd om situationen.  

Vil du læse mere?

På Arbejdstilsynets hjemmeside kan du læse mere om de forskellige problemer, der kan være i det psykiske arbejdsmiljø – og finde gode råd til, hvordan du kan komme videre med nogle af problemstillingerne.  

Du kan også kontakte Arbejdstilsynets Call Center hvis I oplever problemer på din arbejdsplads og ikke kan løse dem selv.