Regeringen vil oprette en ny ungdomsuddannelse

Uddannelsesforbundets formand har drøftet regeringens tanker om en ny uddannelse rettet mod unge, der ikke skal i gymnasiet, med børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

I løbet af de seneste to uger har børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye luftet ideen om, at regeringen ønsker at oprette en ny ungdomsuddannelse.

Formand Hanne Pontoppidan har i den forbindelse holdt møde med børne- og undervisningsministeren for at høre om hans overvejelser, da en række af de uddannelser, hvor Uddannelsesforbundets medlemmer er ansat, kan blive berørt af den nye uddannelse.

- Ministeren er fast i mælet i forhold til, at der kommer en ny uddannelse, som samler en del af de nuværende uddannelser under en hat. Men regeringen har endnu ikke lagt sig endeligt fast på, hvilke uddannelser der skal indgå, hvor uddannelsen skal forankres, eller hvor lang den nye uddannelse skal være. Blot at den kommer, og at ministeren vil komme med et udspil i indeværende år, siger Hanne Pontoppidan.

Berørte medlemmer skal med i loopet

I forbindelse med mødet med ministeren har Uddannelsesforbundets formand klart markeret, at der er værdier i de nuværende uddannelsestilbud. Hanne Pontoppidan har også insisteret på at blive inddraget og have tid til en medlemsproces, inden der eventuelt lander en politisk aftale på Christiansborg – især hvis den nye uddannelse kan ændre markant på både indhold og struktur af eksisterende uddannelser.

- Indtil vi hører mere, følger Uddannelsesforbundet naturligvis tæt med i, hvilke overvejelser der gøres, ligesom vi spiller ind til ministeren og uddannelsesordførerne for at sikre det bedste resultat for unge og voksne elever og kursister – og jer, der er vores medlemmer, siger Hanne Pontoppidan.

- Når ministeren kommer med et egentligt udspil, vil vi naturligvis inddrage jer af medlemmerne, der kan blive berørt af ændringerne, da vi i fællesskabet i Uddannelsesforbundet har brug for jeres indsigter og input, fortsætter formanden.

Kun overordnede udmeldinger endnu

På Danske HF og VUC’s årsmøde fortalte Mattias Tesfaye, at regeringen overvejer at sammensætte en ny ungdomsuddannelse, som bygger på elementer fra fire eksisterende uddannelsestilbud.

- Vi kigger på 10. klasse, HF, EUX og HHX. Hvis vi putter alt det ned i en gryde, så må vi se, hvad der kommer op af gryden, er børne- og undervisningsministeren citeret for i netmediet Altinget.

Af Altinget fremgår det også, at regeringen ikke udelukkende kopierer Reformkommissionens forslag om en HPX – højere praktisk eksamen. Netop forslaget om en HPX var Uddannelsesforbundet kritisk overfor, da Reformkommissionen præsenterede ideen i maj 2023. Det kan du læse om her: Kommission vil skrotte 10. klasse og indføre ny, praktisk ungdomsuddannelse.